Hur ser en vanlig dag ut? #5

Efterlängtade fredagen är redan här! Satan vad trevligt med lite ledighet, eller hur?
Jag sitter nu på tåget påväg hem mot Gävle och tänkte summera denna dag, fredagen 14/9 i ett inlägg så alla nykomlingar (T1or) veta vad som komma skall inom 1år
😉.

9:00 – 11:00. Skolan startar. Vi satt idag i ANA23 huset, i stora H1 aulan med tandläkarstudenter från T7. Vi fick instruktioner inför kommande samarbetspatient, vi ska alltså ha en patient ihop med en tandläkarstudent för att förstå hur samarbete fungerar kring patienter. Även för att förstå vikten av hur vi hygienister och tandläkare (sköterskor för den delen också) är sammanlänkade och gör det bästa för patienter då vi själva kan kooperera i behandlingsgången. Patienten vi ska ha tillsammans ska ha både hygienist- och tandläkarbehandlingsbehov – t.ex. tandstensborttagning (som utförs av mig) och tandextraktion (som utförs av tandläkaren och assisteras utav mig) av några tänder som kanske inte går att rädda p.g.a. parodontiten (tandlossningen).

11:00 – 13:00. Rast. Lunch. Ledig tid. Kalla det vad du vill. Jag tog tillfället i akt att logga in mig i OPUS (journalprogrammet) och fixa och trixa med lite patienter. Boka in patienter, förbereda terapiplaner eller bara kolla vad som ska göras på patienten nästa vecka. Jag rekommendera att man lägger lite extra tid såhär utöver kliniktillfällena så man har lite koll på läget, både för sig själv och för patienternas skull.

13:00 – 16:00. Anestesi föreläsning (dock slutade vi 1h tidigare – så 13:00-15:00 då). Väldigt intressant och bra föreläsning som gav mig mycket bra information och aha-upplevelser. Bl.a. kunskap om tekniken man ska ha vid injektion, kunskapen om hur och varför det egentligen blir bedövat och kunskap om viktiga nerver som det är vi innerverar då vi bedövar patienter.

Ikväll ska jag ha fredagsmyyyyyys!
Ha en bra helg allihopa 😊