Att plugga på gymnasiet vs universitetet

Är det ett stort kliv man tar studiemässigt mellan gymnasiet och universitetet? – Ja, det skulle jag nog säga, men mycket hänger på din personliga inställning, med rätt inställning klarar man allt!

Men vad är det för stora skillnader då?

Först å främst spelar ju ditt framtida program på universitetet in. Alla program har inte samma upplägg. observera: jag skriver utifrån mina egna åsikter och tandhygienistprogrammet.

Visste du namnet på alla lärare på gymnasiet? Grattis men det kommer du inte göra på universitet. Du har olika föreläsare beroende på kurs och även ämne inom kursen. Här är det inte en biologilärare som har hand om cellbiologi, molekylärbiologi, genetik osv som det var på gymnasiet.

Du bestämmer din tid i skolan själv. Då det bara är en del föreläsningar som är obligatoriska (= du måste vara på plats) så bestämmer du helt själv vad du vill gå på och inte. Känner du att något ämne var lite enklare och du besitter bra kunskap från gymnasiet – ja, varför inte plugga hemma på det? En väldigt uppskattad lösning om man pendlar en bit till skolan!

Aktiv inom ditt program – studentlivet. Visst finns det vissa föreningar på en del gymnasium med. Men det går inte att jämföra med universitets föreningar. Pubkvällar, spelkvällar, fester, sittningar, spex… (jag kan fortsätta mycket längre till men väljer att avsluta. 😉)

Här varierar åldern från 18 – 50 …..ungefär. Jag vågar inte sätta någon specifik ålder på den äldsta i min klass, men några över 50 finns det i alla fall.
vilket jag bara tycker är positivt och kul. Det blir inte samma nivå på alla i klassen som på gymnasiet. Nu har många barn, några är gravida, en del är gift, och även skild – alla besitter olika livserfarenheter.

Men som sagt, egentligen hänger allt på din inställning och hur beredd du är på att plugga. Är du skoltrött, ja men vänta nått år, tills du är taggad. Enligt mig är det ingen idé att tvinga sig in i skolbänken igen om man vill ut och resa och spara pengar. Gör vad du vill, var förberedd, välj vad du tycker är intressant och inte någon annan.

Kom ihåg, det är ingen skam att börja plugga fast man är 30+!!

Lycka till i framtiden!