Det sista året på tandhygienistprogrammet…

är just nu frivilligt här på KI men kommer ht-2019 inte längre vara frivilligt, då blir det obligatoriskt med 3 år, 180hp för att få ut sin tandhygienistlegitimation. De betyder att det var sista kullen nu 2018 som kommer kunna välja om de vill gå två eller tre år.

Men till det intressanta – hur kommer jag att göra? Två eller tre år? Varför?

När jag sommaren 2017 fick beskedet att jag hade kommit in på tandhygienistprogrammet här på KI var jag helt inställd på att göra 3år direkt.

Men tiden gick och under termin 2 började mina planer förändras. Efter många diskussioner med klasskompisar, kursare på året över oss och andra tandhygienister kom jag fram till att endast göra 2 år på KI. Jag har insett att jag:

1 – inte vill pendla ett år till.
2 – vill komma in i arbetslivet och börja tjäna pengar igen.
3 – jag kommer göra det sista året, på distans på Umeå Universitet.

Jag kommer alltså ta ut min legitimation till sommaren efter mina 2år, 120hp på KI, sedan kommer jag söka mig till någon FTV klinik här i Gävle där jag bor. Börja jobba 100% och komma in i arbetsrollen som tandhygienist och vidga ens kunskaper och professionalitet och jobba ca 1år kliniskt och därefter söka in till påbyggnadsåret i Umeå.

Det positiva med påbyggnadsåret i Umeå är att det är på distans, vilket gör det möjligt att fortsätta jobba under studierna. Eftersom studierna är i heltidstakt kanske man bör gå ner några % på kliniken för att ha tid för studierna och orka med jobbet också. För detta blir en period i livet jag kommer ha 2 stora tunga bollar i luften samtidigt.

Jag känner att jag ändå vill göra det sista året, för min egna del! Jag är endast 22år när jag tar min examen och vad finns det egentligen som hindrar mig att ta ett sista år och få en kandidatexamen och kunna påbörja en lång och härlig framtid inom tandvårdsyrket och få en liten högre ingångslön. En vacker dag kanske man vill utvecklas till teamchef eller klinikchef och då har det sista året nog bara varit positivt. Just nu lockar inte forskning mig så mycket men för att kunna forska måste en 3årig utbildnings finnas i bagaget också.

Är du nyfiken? Här kan du läsa mer om påbyggnadsåret i Umeå: https://www.umu.se/utbildning/program/pabyggnadsar-i-oral-halsa-for-tandhygienister/

Detta är vad jag planerar att göra, sedan vet man ju aldrig vad som kan hända i livet. Jag rekommenderar ingen att göra si eller så, gör vad ni själva tycker känns bäst. Ert liv, eran yrkesroll! 😊