Hur ser en vanlig dag ut? #2

Jag tänkte fortsätta att göra inlägg då jag beskriver en viss dag. Det känns det är något man faktiskt undrar om man funderar på att söka in till programmet. Det kanske blir som en lättnad att ’’ja men titta, det verkar som man överlever universitetslivet, det verkar inte vara lika tufft som jag föreställt mig!’’

Hit me med vad ni tycker jag ska ta upp, jag hade tänkt nämna vad vi hade för föreläsningar, vad de i princip gick ut på och mellan vilka tider de varade. Om du funderar över något speciellt, släng iväg en kommentar/mail då!!

Jag har numera gjort en kategori för dessa inlägg med. Så i fortsättningen, om du är nyfiken över hur dagarna kan se ut på tandhygienistprogrammet så är det bara att kika in på den kategorin 😊

24/1 – Onsdag:
Det är nu den andra studieveckan på T2 och nu börjar seminarierna och inlämningarna stå på schemat.

6:14 – Tåget mot Sthlm C avgår. Sover/äter frukost/kollar på något yt-klipp. Jag åker denna månad SJ-tåg mellan Gävle och Sthlm C och tar sedan pendeln på centralen till Flemingsberg.

≈ 8:10 – Framme i skolan. Idag började vi 9:00, så jag får vänta ett tag på skolan innan vi startar, med det är skönt att vara ute i god tid ibland med, speciellt om det blir nå strul med lokaltrafiken i Sthlm 😉

9:00 – Vi börjar! Idag hade vi förberett oss individuellt med att läsa en egenvald engelsk artikel från en vetenskaplig tidskrift (detta är en del av den engelska delen i en kurs). Vi var indelade i smågrupper och skulle presentera vår vetenskapliga artikel och sedan gemensamt diskutera och komma fram till vad det är som gör en vetenskaplig artikel vetenskaplig. Våra slutsatser skrevs ned i en essä på engelska och skickades till ansvarig lärare.

12:00 – Lunch.

13:00 – Min grupp hade demonstration av MIB (mekanisk-infektions-behandling). Alltså med andra ord, vi gick igenom hur man tar bort tandsten, både lite teoretiskt och även praktiskt på tänder med nagellack på.

14:30 – Slutar. Men stannade kvar ca 1h p.g.a. ett grupparbete som sker utöver schemalagd tid.

16:32 – Tåg mot Gävle. Skönt att åka tåg där man har wi-fi och en bokad plats. Nu förberedde jag mig inför redovisningen som vi jobbade med i min grupp efter skolan, nästa onsdag är det dags för nästa seminarium, då på svenska.