Mingla i Indien – sex observationer!

1.    Den sneda nicken – Efter en månad i Indien har jag fortfarande inte förstått vad nicken innebär. När jag frågar indier vad det betyder får jag olika svar men min tolkning är att personen är indifferent, något positiv, inlyssnande och/eller accepterande. Det är dock inte självklart att personen har förstått vad du menar men personen verkar tycka att det är lite trevligt.

2.    ”Please, sit down” – Det finns en otrolig vilja att få andra personer att sätta sig ner. Punkt 3, se nedan, kan eventuellt förklara det hela. Till en början kändes det stressande, att väldigt snabbt och forcerat, sätta sig ner. Nu däremot sätter jag mig ner direkt när jag kommer in i ett nytt rum.

3.    Indisk gästvänlighet – Indier är verkligen snälla och inbjudande. De vill allt gott och bjuder gärna till. Det är viktigt att du är mätt och nöjd. Det är alltid synd att man inte kan äta lite till, oavsett hur mycket man ätit tidigare.

4.    ”Selfie?” -Som utlänning är man exotisk i Indien. Aldrig eller få gånger har en vanlig indie sett en utomindisk. Selfie-frågan är en vanlig förekommande fråga och kommer i tid och otid. Oftast är det bara kul men ibland kan det bli för mycket.

5.    ”What is your country?” – En vanligare öppningsfråga än selfie-frågan. Det går i princip att svara vilket land som helst typ Sweden, Africa, Greece, Italy eller India och ingen ifrågasätter det. (Obs! Frågan har ställts ett 100-tals gånger under den här månaden så jag var tvungen att testa något annat än Sweden.)

6.    Totalt engagemang – Okej, så det uppstår en del problem av mer och mindre komplexitet. Ibland är det därför nödvändigt att fråga om hjälp och många indier är ofta involverade i samma problem. Problemen kan till exempel vara: Var ligger matbutiken? Kan jag köpa den här tröjan? Kan jag få ett glas vatten? Vi skulle behöva 2 handdukar. Ja, ni förstår. I snitt är det 3-4 personer involverade och är problemet riktigt svårt kan 7-8 personer vara delaktiga, utan problem. Oklart om det leder till en snabbare lösning.

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.