Vi som bloggar

Eileen – läkarstudent, termin 5

Mitt namn är Eileen och det är jag som bloggar för det nya läkarprogrammet
(6-åriga). Att studera till läkare har alltid varit en dröm sen jag var liten. Vägen in var självklart svår, men genom Karolinska Institutets alternativa urval (PIL) blev jag antagen våren 2022.
Jag går just nu termin fem på programmet och jag kan säga att det har varit den mest utvecklande perioden i mitt liv – både personligt samt akademiskt! Tanken med mina inlägg är att ni ska få inblick i en läkarstudents vardag i huvudstaden. Vi ses på bloggen!

Maja – biomedicinsk analytikerstudent (inriktning laboratoriemedicin), termin 4

Nyfiken och frågvis, något som både har glatt och irriterat lärare genom mitt liv i skolan, men det beskriver mig nog bäst! Jag studerar till att bli biomedicinsk analytiker – sjukvårdens häftigaste yrke! Ända sedan jag började programmet har jag varit en aktiv medlem i programmets studiesektion och tagit mig an en rad olika ambassadörsuppdrag för att få visa upp vår underbara biomedicinska analytiker-utbildning! Förutom att plugga är jag lite fast vid datorn där jag jobbar, spelar och skapar konst. Men det är inte helt ovanligt heller att jag sitter med näsan i någon häftig bok (som inte är en kursbok)!

Kira – läkarstudent, termin 10

Jag läser på det gamla (5,5-åriga) läkarprogrammet. Jag började läkarprogrammet direkt efter gymnasiet när jag var 19 år. Här kan du läsa mer om hur jag kom in på läkarprogrammet. Under åren har jag inte bara lärt mig mycket, programmet har även haft en stor inverkan på mitt liv utanför studier och jobb. Det har också hänt mycket i livet under dessa år, jag fick mitt första barn i augusti 2023 och kombinerar nu att vara läkarstudent och smårbarnsförälder. Att studera till läkare är både kul, tufft, givande, utmanande och fantastiskt, det är bara några få adjektiv av de som kan appliceras. Att studera på Karolinska Institutet är häftigt och något som jag drömt om sedan jag gick KI:s sommarforskarskola för gymnasieelever 2017. På KI får vi får ta del av framstående forskning, avancerad sjukvård och bo i vår vackra huvudstad.

Filippa – logopedstudent, termin 6

Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid Karolinska Institutet. Vi hörs!

Daniela – psykologstudent, termin 4

Jag har en mångkulturell bakgrund, jag är född i Albanien, uppväxt i Grekland och bor sedan 2017 i en av världens grönaste land, Sverige! Min barndom är fylld med både positiva och negativa minnen. Jag har blivit utsatt för mobbning, något som hade en negativ påverkan på mina önskemål och ambitioner, jag hade problem med fokus och fallande betyg. Med tiden försökte jag ändra mig själv för att passa in och bli omtyckt av andra. In i detta mörker lyckades jag däremot hitta ljus, några fantastiska människor som fick mig att inse mitt egenvärde. Dessa stunder i mitt liv skapade en vilja att lära mig mer om människors beteende, om varför vissa människor tenderar att ändra sig själva för att passa in och varför vissa väljer att skada andra. Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi!

Till dig som läser

Det här är en studentblogg som skrivs av studenter på Karolinska Institutet. Blogginläggen är studenternas egna erfarenheter och upplevelse av sin utbildning och studentlivet på KI. Viktigt att tänka på om du söker närmare information om till exempel regler och riktlinjer är att söka dig till en förstahandskälla så att du får korrekt och uppdaterad information om vad som gäller för dig. Bloggen är i första hand en inspiration. Tack för att du läser!

Uppdaterad av:

tanyaschulte 2024-03-01