Maj maj måne jag ska lura dig till skåne!

Ja vart ska man börja. En lyckligare kvinna finns nog inte på jorden just nu.

Jag har börjat jobba på världens bästa klinik, med världens bästa chef, och världens bästa kollegor. Fått en ordentlig inskolning, en grym handledare och som jag trodde så trivs jag ordentligt mycket med mitt yrke. Jag skulle stannat här men antar att ni vill veta mer.

Viktigaste som jag känner att jag vill dela med mig är att man är så osäker på om ens utbildning räcker och mer än någonsin är jag så tacksam för allt vi har fått lära oss på skolan. Super viktigt att komma ihåg att inom det här yrket så lär man sig nytt dag in och dag ut. Man får ständigt va på tårna och uppdatera sig och ställa frågor- its not about your ego- its about your patients.

Första dagen kändes så sjukt. Man vet sin grej, men man är ju van med att behöva argumentera sina beslut. Helt plötsligt så är det du. Du som ska fatta besluten. Ingen ifrågesätter- DU får avgöra om du behöver hjälp, och vad som är bäst för patienten. LÄSKIGT SOM FAN. MEN när man börjar bolla med kollegor och handledare så inser man att man kan. kompetensen finns. Det ligger kvar i minnet och man kan sätta ihop pusselbitarna. Och det är så skönt. När patienterna lämnar rummet med ett leende på läpparna och man känner att deras besök hos dig har varit givande.

Sen tar dagen slut. Och jag sitter och vill möta fler patienter. Allt går så fort! Jag undrar hur länge den här känslan varar- tror det är viktigt att göra jobbet till det du vill att det ska vara. Kommer du in med en stressad attityd och är olycklig blir också din omgivning det. Give and take. Kemin mellan kollegor och dig måste också matcha, känns det inte rätt så kanske det inte är rätt för dig. Därför som jag rekommenderar att jobba ute på en arbetsplats där du kan tänka dig jobba för att känna av stämningen och känna efter. Jag har varit här sen 2018 och jag är så tacksam för det.

But it aint over yet. Redovisning imorgon, sista tenta svaret väntar och examensarbetet ska ställas till svars nästa vecka! pirr pirr pirr… måste bara lägga dom sista pusselbitarna på plats.

Fick en fråga om att extra jobba. Här är ett svar till alla. Allt beror på din anställning. Man kan vara timanställd- timmarna kommer ut och det kan vara först till kvarn eller så har du fasta tider. För mig- då jag har en super katastrofal schema med helg och vardagar va det bästa att ta timmar jag kunde istället för att ha fasta timmar. Men då är det ingen garanterad lön heller. Så det är upp till individen att hitta en arbetsplats som tandsköterska där man får jobba utan att det påverkar ens studieresultat- för det är det viktigaste- Att bli en färdig tandläkare!!

Glädje vinner över tröttheten!!!

Tack för att ni läser <3