Fem skäl till varför du borde ansöka till Audionomprogrammet på KI

Våren är på väg.  Det känns i luften, man känner att kylan håller på att släppa och värmen är på ingång. Med våren följer också nya utmaningar i studentlivet. Praktiken nalkas och det är i princip bestämt var jag ska göra min praktik, mer om det snart (no spoilers).  Det är även dags att bita i det sura äpplet och ta sig an en kurs som jag har bävat inför ända sedan utbildningens början, Fysik och akustik.  Varför jag tycker att just den här kursen är en stor utmaning är för att jag inte har en bakgrund som naturare och har i princip bara läst fysik på gymnasiet som en del av naturkunskapskurserna. Förhoppningsvis kommer jag inte att behöva göra omtenta allt för många gånger, men jag räknar med att det blir minst en gång. Någon som vet hur man räknar ut vårvindens våglängd?

En rolig sak som händer om några veckor också är att ansökningsperioden för höstens kurser och program öppnar. Jag tycker att alla som inte har bestämt sig än allvarligt borde fundera på att söka till Audionomprogrammet på KI.  Här är fem skäl till varför just Audionomprogrammet är ett bra val:

• Audionomprogrammet är ett av KIs minsta program, det här innebär att man verkligen har en chans att lära känna alla sina kurskamrater (och framtida kollegor) på riktigt och sammanhållningen i klassen är generellt mycket bättre än på väldigt stora program

• Nästan alla av våra lärare är även själva yrkesverksamma audionomer. All undervisning är därför väldigt väl förankrad i de förväntningar och utmaningar vi kommer att möta när vi själva kommer ut i arbetslivet

• Med tanke på programmets storlek finns också mer utrymme för att ställa frågor till lärarna och få en mer personlig återkoppling på de utmaningar man möter på kurserna, lärarna har helt enkelt mer tid att hjälpa enskilda studenter

• Det är alltid kul att lära sig något nytt om ett ämne där det ännu finns mycket att upptäcka. Audiologin är ett område där det fortfarande finns mycket som ännu är outforskat, det finns alltså en hel del vägar in för den som är intresserad av en karriär inom forskning

• Sist men inte minst, det behövs fler audionomer och det kommer absolut att finnas jobb efter examen!