Nu är det jul igen…och varför bry sig?

Ja nu är det jul igen och egentligen så är väl titeln lite missvisande för jag menar inte att man inte borde bry sig om att det är jul eller att det inte finns skäl att bry sig överhuvudtaget, jag reflekterade snarare över att juletid är en tid då folk brukar bry sig lite extra märkbart, och frågan är, varför det?

Det finns nog flera svar på den frågan men här är några faktorer som jag tror kan spela en lite större roll;

• Det är ett inlärt beteende-Vi har lärt oss sedan barnsben att är vi inte snälla då kommer tomten inte med några klappar på julafton, detta tankesätt kan i vissa fall överföras till att man som vuxen blir mer givmild i jultider och skänker mer till välgörenhetsorganisationer exempelvis.

• Julen är en tid då det oftast är mer fokus på familjen- Det här är nog i synnerhet sant i många av de nordiska länderna, där familjer oftast samlas tillsammans för att fira högtider men kanske inte träffas lika ofta annars, och då är man nog också lite extra snäll. (Det finns ju förstås många individuella skillnader inom familjer här, men jag har märkt rent generellt att det inte är så vanligt att familjer ses väldigt mycket när vuxna barn är utflyttade och så)

• Julen gör oss nostalgiska över barndomsårens magiska jular och vi vill gärna återskapa den känslan

Det här är förstås bara tankar och teorier, inte vedertagna sanningar, men det får mig att fundera på det här med att trots att vi blir supersnälla och givmilda och allmänt awesome vid jul, så är ändå just den här tiden ensammast, fattigast och deppigast för många.

Jag undrar om vi inte ändå kanske skulle kunna motverka det här på ett ganska enkelt sätt, istället för att bara fokusera all våran inneboende snällhet och awesomeness på just dessa få magiska dagar på året då alla märkbart blir snällare samtidigt, så kan vi ju sprida ut den på slumpmässigt valda dagar under hela året.

Alla kan välja att göra detta på det sätt som de själva tycker är bäst, är man fattig student som jag, så är mitt förslag att bara ge lite mer av sin tid och uppmärksamhet till folk i ens omgivning (och nja likes på FB och Instagram räknas inte riktigt och kan till och med ha motsatt effekt). Jag menar såhär; spendera lite mer tid med en kompis du inte har sett på länge eller som kanske har det lite jobbigt just nu. När du frågar någon ”hur mår du?” checka inte ut om svaret automatiskt inte är; ” Jo tack, det är bra”, lyssna istället på varför svaret inte är det förväntade. Ring mamma eller pappa två gånger i veckan istället för en (alla mammor och pappor blir otroligt glada över att de får ytterligare en chans till att fråga om du har ätit idag)

Som sagt är det här bara lite random tankar och kanske är det för att vi har en kommande kurs i psykologi som jag funderar mer än vanligt på vårt beteende och varför vi tänker och agerar som vi gör.  Återstår att se om kursen ger några bra svar eller bara väcker fler frågor.