Stresstema: Inre och yttre stressfaktorer

Eftersom förra inlägget handlade mer om skola och plugg så kommer det här inlägget handla mer om inre och yttre stressfaktorer och jobbstress. Vad får oss att känna oss mer stressade och hur stressande är audionomyrket?

Vill börja med att be om ursäkt för att jag har varit ganska tyst av mig på sistone, det var egentligen tänkt att det här inlägget skulle publiceras mycket tidigare. Jag har ironiskt nog haft ganska mycket att göra och varit rätt så stressad, därför har tyvärr bloggen hamnat lite i skymundan.

Men, on with the show, vi kan bli stressade av många orsaker, mina bloggkollegor har redan pratat om vad stress är och vad som händer fysiologiskt vid stress men det jag ville gå in lite djupare på är de olika faktorer som gör oss stressade i vardagen. Det kan vara rätt kämpigt med vardagslivet ibland, för studenter kan det vara svårt att få tiden att räcka till mellan skola och fritid och att planera så att man hinner med allt man vill hinna göra och samtidigt också kunna få in nödvändig vila. Ibland kan stressfaktorerna komma utifrån, många deadlines på en gång, mycket som måste skrivas, många extrajobb eller helt enkelt väldigt krävande uppgifter eller omgivning på jobbet. Ibland kan dock stressen också komma inifrån, vi ställer höga krav på oss själva, exempelvis att en uppgift måste få ett visst betyg eller se ut på ett visst sätt. Vi kan också bli sjuka rent fysiskt av stressen och därav ”hamna efter” ett visst schema och bli ännu mer stressade av det. Delvis finns tyvärr också en viss ”status” kring stress i dagens samhälle. Att vara stressad eller konstant upptagen är det ganska hög status på, man ses som viktig, ambitiös och produktiv om man alltid har något att göra, till skillnad från den som inte gör någonting när man frågar ”vad gör du?” Så hur ställer sig audionomyrket till det hela? Enligt en artikel i Svenska Dagbladet hamnar audionomyrket på listan över de minst stressiga yrkarna. Audionomer själva uppger att de sällan känner av för hög jobbstress (åtminstone de som jobbar inom primärvården) Så ett gott avslutande råd till alla, stressa ner och bli audionomer!

SVDs lista:  https://www.svd.se/har-ar-de-minst-stressiga-jobben#sida-7