Hur mycket tid konsumerar universitetet? (År 2) + Pendla till skolan

Tidigare har jag skrivit ett inlägg om samma ämne för år 1. Nu i år 2 vill jag bygga på lite.

När jag började optikerprogrammet hade jag fått en studentlägenhet i Stockholm och det var lätt att ta sig fram och tillbaka till skolan. Någonstans i början av termin 2 flyttade jag tillbaka hem och jag har pendlat sen dess. Jag insåg inte från början att det skulle ta så otroligt mycket av min tid.

Under min tid i Stockholm tog det mig ca 35-40 minuter att komma fram. Samma tid nu tar det för mig att bara ta bussen till tågstationen. Tåget tar ytterligare 1 timme och 5 min. Plus 30 minuter gå och väntetid. Och allt det två gånger per dag. You do the math. På vägen hem är det ännu värre för där händer ofta att föreläsningar slutar precis runt tiden mitt tåg åker som jag ju inte hinner till, så jag måste vänta en timme extra.. och så vidare. Exempelvis, en dag när jag slutar 14.30 är jag inte hemma förrän runt 18.00 för att jag är tvungen att vänta på nästa tåg.

Dessutom har vi haft många heldagar det här året. Så att vara hemma till 7 på kvällen är inte ovanligt.

I en situation som denna måste man lära sig att utnyttja tiden på ett effektivt sätt. För min del, eftersom jag vaknar så tidiga morgnar, försöker jag sova på tåget i den mån jag kan. Andra gånger passar jag på att plugga. Not gonna lie, många gånger surfar jag i mobilen och passerar tiden bara, men man försöker bättra sig.