Studentlitteratur till optikerutbildningen | Värt att köpa?

GRATTIS till alla nyantagna till optikerprogrammet! Tre intensiva, men roliga år väntar på er. 😄 (Okej, kan inte tala för tredje året ännu. Men tror absolut inte att det kommer vara tråkigt!) Ni har säkert funderingar såsom vad för studentlitteratur ni ska köpa, varifrån ni ska köpa etc. Så jag vill nu berätta för er hur det står till.

Optikerutbildningen utmärker sig bland många övriga i det att vi inte använder speciellt mycket kurslitteratur. Handen på hjärtat, den enda boken vi har behövt köpa hittills är Clinical Visual Optics av Bennett & Rabbetts till KTH-kurserna. Ska ni satsa på en bok är det den.

Så varifrån ska man köpa den?
Ny pris ligger runt 1,500-2000 kr. Jag rekommenderar starkt att köpa den av äldre studenter då man kan få den för billigare. Kolla in Kaustika gruppen på facebook, där brukar studenter lägga upp när de säljer! Den finns även att låna på KIB (KI:s bibliotek), men den brukar vara helt utlånad när kurserna är igång.

…så om man knappt behöver ha böcker, vad är det vi pluggar med?
Vi har mycket studiematerial i form av handouts, egna anteckningar och gamla tentor. Våra handouts + anteckningar täcker så mycket att vi ganska sällan behöver grotta ner oss i böcker. Se då till att anteckna mycket under föreläsningen, det kommer att gynna dig massor framöver!

Sen är det självklart fritt fram att köpa de böcker du tror att du kommer ha nytta av, trots att du inte nödvändigtvis behöver dem för att klara av en kurs.