3 frågor med svar – del två

Vart någonstans ligger KI? Jag har hört att det både är söder och norr om stan? Vart håller ni tandhygienister till?
Det stämmer, Karolinska Institutet har två campus.
Ett norr om stan – campus Solna. Ett söder om stan – campus Flemingsberg.
Att ta sig till campus Solna från Centralstationen tar ca 10-12min totalt. Man åker pendeltåg (tunnelbana går också, jag har dock aldrig åkt det) en station och tar sedan en promenad på ca 1km/ bussen till själva skolan.

Campus Flemingsberg tar man sig enklast till genom att ta pendeltåget från centralen. Resan tar 19min och man kommer fram direkt till skolan. På campus Flemingsberg finns också Södertörns högskola inom samma area.

Vi tandhygienister har vår ’’hemmaplan’’ på campus Flemingsberg. Det är här vi har vår studentklinik och alla tandläkarstudenter håller också för mesta dels till här.
På T1 hade vi en del av MOD1-kursen, funktionell anatomi på campus Solna. Nu på T2 har vi bara varit i Flemingsberg. Hur det ser ut nästa år har jag ingen aning om faktiskt.

Vad har varit svårast hittills?
Enligt mig själv skulle jag säga att det kliniska är ’’svårast’’, speciellt nu när vi börjar ta bort tandsten. Det är ju ett hantverkaryrke och det är inget man kommer vara proffs på i början, det kommer ta flera år innan man har byggt upp tandhygienisthanden.

Det som är frustrerande är bara att det ser så lätt ut när lärarna visar eller man kollar på videoklipp, sedan när man själv ska göra samma sak går det inte lika bra.
Men men, tålamod tålamod….

Hur ser klasserna ut?
Jag kan svara på hur det ser ut i min klass, alltså kullen ht17. Hur det ser ut hos T4, påbyggnadsåret och i andra städer kan jag inte svara på.

Vi är 47st (sry klassen om jag har fel) och vad jag kan minnas är det bara en avhoppare under den senare tiden. Självklart kanske folk hoppade av efter 3 dagar för man kom in som reserv på någon annan utbildning, om det var så vet jag inte för jag hade fullt upp med att bara komma ihåg vad tjejerna i mitt nya kompisgäng hette.

Vi är 6st killar och resterande är tjejer. Medelåldern kanske ligger runt 30år, en del är 40+ och 50+ samtidigt som vi har några 98:or som alltså kom direkt från gymnasiet. Jag själv är 97:a.

Hoppas ni fortsätter ställa frågor till mig om ni undrar saker! 😊