Tillbaka till rutiner

Då var det snart skoldags igen och om jag ska vara helt ärlig så har jag glömt känslan över hur det är att pendla 2,5h enkel resa. Jag förklarar för personer i min omgivning att det går bra, att man får ta vara på tiden på tåget och t.ex. plugga och sova där. Men när jag hör mig själv säga det nu efter ett 3 månaders långt sommarlov låter det rent utsagt lite odrägligt. 2,5h för att komma till skolan? Och sen en lika lång väg tillbaka hem till Gävle? Plus lite förseningar och inställda avgångar på det också. Dröm?!

Aja, jag kommer nog förmodligen in i den ’’livsstilen’’ efter någon vecka, det blir som att hjärnan ställer in sig på att bara göra det och så klagar man inte i nuet. Allt bara går på repeat. Sova-tåg-skola-tåg. När jag ser tillbaka på detta om några år kommer jag säkert tänka att jag var alldeles galen och inte alls förstå hur jag orkade.

Men men, termin 3 – here we go!
Jag är redo och har redan köpt 30 dagars UL+SL biljett, låt hjärnan börja arbeta och låt tågen börja rulla. (Helst utan en överdriven snörik vinter och förseningar denna gång som det var förra vintern…)

Schemat på terminen har kommit och det ser väl helt okej ut. När jag får scheman såhär inför nya terminer scannar jag alltid igen hela schemat och planerar i mitt huvud hur min pendling och ev. fritid kommer att se ut.

Efter att ha scannat igenom termin 3 schema ser det ut som det blir lite mer skoltid än termin 1 och 2. Vilket jag ändå förstår då vi har mer tunga och viktiga kliniska moment! Under termin 1 var det mest teori och under termin 2 började vi ju ha patienter och göra vanliga undersökningar. Nu kommer vi börja ta röntgen, lägga bedövning och lära oss ett annat sätt att avlägsna tandsten på – med ultraljud. Så självklart måste många timmar läggas på det i skolan då det inte är något jag kan träna på hemma eller på tåget.

Jag tror ändå det kommer gå bra med pendlingen och skolan, jag försöker se det positiva i detta och det är ju mitt egna val att pendla till Stockholm från Gävle, så jag har ingen att blamea och det vore bara dumt om jag gjorde det för då skulle jag lika gärna kunna flytta till Stockholm och sluta klaga 😉.

Ni som läser min blogg kontinuerligt får gärna komma med tips och förslag på vad ni skulle vilja ha för inlägg. Kanske vill ni att jag fortsätter med mina ’’hur ser en vanlig dag ut?’’ så ni får en inblick av hur det är att plugga här på KI. Ska jag göra inlägg om min studieteknik och hur jag lägger upp plugget inför tentor? Hit me med vad ni vill veta! Var inte blyga 😊.

Här har ni en länk om ni vill kika in mitt schema:
2018-08-20 Prelim. detaljschema T3

Btw, Paris var underbart!