Hur känns det att snart vara utbildad tandhygienist?

Roligt. Konstigt. Läskigt. Ofattbart. Spännande.
Jag skulle kunna fortsätta med ännu fler ord som beskriver min känsla nu cirka 1 månad innan examen men jag ger mig. Om 2 månader är jag hemkommen från min examensresa och är i full gång med att jobba som tandhygienist på 100% och det är faktiskt – roligt, konstigt, läskigt, ofattbart och spännande!

Hösten 2016 – Linda 19 år
Tänk att det är snart 3 år sedan jag första gången satte min fot på en arbetsplats som sedan skulle bli det jag utbildande mig till, en tandvårdsklinik och snart är jag utbildad tandhygienist?

Jag kände redan den hösten att detta var något som passade mig och jag började genast fundera fram och tillbaka mellan tandläkare och tandhygienist och efter ett tags funderande kom jag fram till att det är ju tandhygienist jag ska bli! Här Varför tandhygienist? kan du läsa lite kort om hur jag kom fram till det.

Ibland behövs det som ’’en skänk från ovan’’ för att bara komma fram till vad det är man vill göra med sitt liv och lärlingsjobbet på FTV var min lösning!

Studietiden
Har flutit på förvånansvärt bra och snabbt! Jag visste att det skulle vara ett j*kla far och flängande mellan Stockholm och Gävle och jag vill inte ens veta hur många mil jag åkt fram och tillbaka under dessa två år haha. Men det har ju fungerat! Med planering och en vilja så klarar man allt, däremot har det ju inte varit det roligaste jag gjort i mitt liv. Satan vad skönt det kommer bli att ha en 5min cykeltur till jobbet nu!!

Även själva plugget har enligt mig inte varit någon pest eller pina, eventuellt för jag hade med mig en del kunskap från mitt arbetsår inom tandvården men också för att jag har gått på nästa alla föreläsningar och pluggat i tid inför tentor och inlämningsuppgifter. Skjut inte upp saker, det är mitt tips till dig som pluggar eller kanske ska börja i höst.

Framtiden som tandhygienist
Jag kommer börja jobba på en stor FTV-klinik här i Gävle som har över 30(!) behandlingsrum och 3 tray-preps (där instrumenten förvaras samt rengörs), det är alltså en väldigt stor klinik för dom som inte är insatta i klinikers storlekar. Där jag jobbade som lärling innan studierna fanns det endast 6 behandlingsrum och 1 tray-prep. Det känns verkligen spännande att gå från en liten klinik till den största i Gävleborg och jag ser bara fördelar med det. Det blir lättare att få tillgång till hjälp då det finns cirka 50 anställda på kliniken, en bred variation på patientutbudet vilket leder till varierande uppgifter och patienter för min del och bra möjligheter till att vidareutvecklas då mycket kompetens finns på kliniken samt att många tandhygienister läser kurser lite då och då för att fortsätta utvecklas och inte stå och stampa på samma ställe i alla arbetsår.

Efter mitt introduktionsår är planen att hoppa på Umeå universitet och göra det sista året på distans samtidigt som jag jobbar kliniskt. Jag skulle även kunna tro att jag till och med sitter och gör egna permanenta fyllningar om ett år då det ingår under introduktionsåret hos FTV Gävleborg (detta är inte något som tandhygienister annars får göra). Så kanske jag antar mig borrningskursen som FTV Gävleborg också har när jag är ännu mer varm i kläderna. Men det får jag se i framtiden.