Första praktiken!

Hej på er! Den här veckan har handlat om förberedelser inför vår första praktik som börjar på måndag och som håller på i fem veckor framöver. Den första praktiken ligger alltså under termin fyra på logopedprogrammet. Vi har haft många auskultationer ute hos logopeder men då har vi bara observerat logopedens arbete, inte varit aktiva själva. Även om vi kan väldigt mycket nu efter tre terminer så känns det såklart väldigt nervöst, men också roligt såklart! Jag hoppas det går ganska snabbt att känna sig lite varm i kläderna iallafall 🙂

Inför den här praktiken så har skolan placerat ut oss, så alla i klassen har fått placeringar i Stockholm eller nära Stockholm (senare i utbildningen kommer det att finnas möjlighet att söka egna praktikplatser). Under den här praktiken kommer vi arbeta med förskolebarn, det kommer alla i klassen att göra men i och med att vi har olika placeringar så kommer vi jobba inom olika områden inom logopedin men det gemensamma är att vi alla kommer att träffa förskolebarn. Det kan t.ex. handla om logopedmottagningar, inom habiliteringen, BVC eller språkförskolor. Jag kommer att vara på en habilitering och på en mottagning som tar emot barn med en diagnos inom autismspektrum. Det känns jättebra, spännande men också nervöst för att det är nya områden för mig som jag har inte har så mycket erfarenhet inom. Men det är ju det praktiken är till för, att vi ska lära oss!

Den här veckan, som har varit en introduktion till praktiken har vi gjort lite allt möjligt. Vi har pratat om att skriva journaler och vilka regler som finns kring det, haft en föreläsning om vårdhygien, en föreläsning med rubriken ”Att möta familjer inom habilitering och hälsa”, en föreläsning med rubriken ”Att ställa diagnos och koda” och vi har haft tillfälle att titta närmare på olika test som används för att testa tal- och språkförmågan, eftersom vi kommer att stöta på dessa. Imorgon är sista ”skoldagen” innan praktiken och då ska vi ha en introduktion till samtalshjälpmedel.

Jag kommer såklart blogga under praktiken också så vi hörs snart igen 🙂