#STUDENTSTRESS – Hur jag tacklar stress

Hej! Under den här veckan och nästa vecka har vi studentbloggare här på KI ett bloggtema – nämligen studentstress. Sen jag började plugga har stress för mig mest handlat om att hinna få in alla delar av livet som jag vill ha; alltså hinna plugga och ha orken till det, vila och slappa för att få den där orken.., träffa vänner och familj, göra mysiga saker med min sambo, se till att det är någorlunda fint och städat hemma och få in jobbdagar för att kunna ha lite extrapengar. Det är helt enkelt mycket som ska in under en vecka! Och faller någon av dessa bitar bort på grund av tidsbrist börjar stressen gnaga i mig lite grann och faller flera bitar bort blir det värre..  Jag tänkte därför börja mitt första inlägg i den här serien (som blir i alla fall ett inlägg till 🙂 ) med mina bästa tips på hur jag tacklar stress och stressiga perioder:

  • Pluggstressen går alltid över och de stressiga perioderna kan inte pågå hur länge som helst! Jag brukar alltid i stressiga perioder, t.ex. inför en tenta, påminna mig om att stresskänslorna snart kommer att försvinna och att stressen inte varar för evigt! Har man en vecka kvar inför en tenta så är det bra att påminna sig själv om att det bara handlar om en vecka och sedan har man förhoppningsvis det lite lugnare igen. Det brukar verkligen hjälpa mig och samtidigt får jag lite mer kraft att köra på den där veckan.
  • Sänk kraven! I stressiga perioder brukar jag alltid försöka sänka kraven, t.ex. köpa färdig mat som sushi eller vad man nu tycker om 🙂 Varför lägga till ännu fler saker att göra, som att t.ex. laga mat, i ett redan stressigt schema? Ibland är det faktiskt okej att äta frukost-middag också, typ mackor och fil till middag.
  • Planera något roligt att göra efter en stressig period. Eller det behöver inte ens vara något speciellt eller särskilt roligt, det kan hjälpa att bara ha en dag i kalendern som är helt tom! Jag kan ibland verkligen bara se fram emot att vara hemma en hel dag och inte göra någonting.
  • Planera inte in för mycket aktiviteter under stressiga perioder. Jag tycker inte om att avboka saker, så har jag planerat in att göra något (oavsett om det handlar om att träffa en kompis eller gå på personalmöte på jobbet) så gör jag det även om jag har massa plugg som jag borde ta tag i. Därför försöker jag vara noga med att inte planera in för mycket! Då slipper man också det där dåliga samvetet som kommer när man avbokar, vilket kan skapa ännu mer stress. Jag försöker bara lägga in saker i kalender som jag är 100% säker på att jag kommer hinna med!
  • Vad är det värsta som kan hända? Egentligen gillar jag inte detta tankesätt, men jag tar till det om jag är ordentligt stressad. Om jag t.ex. pluggar inför en tenta så är mitt mål såklart alltid att bli godkänd. Och jag vet, att om jag börjar plugga i tid och ser till att jag kan det som förväntas av mig så som kommer jag att bli godkänd. Ingen tenta är omöjlig. MEN, om jag känner mig väldigt stressad inför en tenta så kan jag tänka att det värsta som kan hända är att jag bli underkänd. Vilket inte är så farligt, och det kan kännas lite lugnande. Men samtidigt skapar ju omtentor också en stress så därför är det kanske lika bra att ge järnet och putta bort frågan ”Vad är det värsta som kan hända?”, för att verkligen göra sitt bästa och försöka klara tentan..

Om ni är nyfikna på de andra studentbloggarna och deras inlägg om studentstress så hitta ni alla bloggar här: https://ki.se/utbildning/mot-vara-digitala-ambassadorer

0 kommentarer

Relaterade inlägg

Om mig

Sandra Kalapudas

Jag heter Sandra och läser just nu min sjunde termin på Logopedprogrammet på Karolinska Institutet. Här kommer du kunna följa mig under min studietid!

Hör gärna av dig om du har frågor gällande utbildningen eller studentlivet.

Läs mer om mig