Hur fungerar extra jobb i samband med tandhygienistprogrammet?

Som student är det alltid skönt att jobba extra vid sidan av studierna för att kunna unna sig lite finare saker under studietiden och kanske slippa ta CSN lån. Jag har sedan 2 termin jobbat extra vid sidan av mina studier, 10 h i veckan, och för mig har det hittills funkat bra. Mitt bästa tips är dock att vänta med extra jobb tills 1 termin är över eftersom i början är det oftast en ny miljö och det kan vara stressigt med jobb och studier speciellt om man inte är van vid studietakten.

Jag själv tycker att jag presterar lika bra med jobb och man blir mer motiverad till att inte skjuta upp på plugget eftersom man vet att man har andra saker att göra. Jag vet att om inte jag skulle jobba då skulle jag spendera den tiden till att chilla och inte plugga, därför har extra jobb funkat bäst för mig.

Men ibland kan jobb krocka lite med studierna. T.ex. har jag ibland missat föreläsningar för att jag under den tiden haft jobb men för att lösa sådana situationer kan man prata med sin chef för att anpassa jobbschemat efter studierna. Sedan har jag också super snälla vänner som delar med sig av sina anteckningar ifall jag missat något men det bästa är såklart om man är på plats och själv lyssnar på föreläsningen.