Vaccination till kliniken på tandhygienistprogrammet

Alla studenter som jobbar i en klinik måste vaccinera sig. Detta är super viktigt och prio 1 för att skydda din hälsa som behandlare. Studenter på karolinska institutet erbjuds gratis vaccin för hepatit, detta kommer ni som börjar på ett vårdprogram, få där det krävs patientkontakt. Mer information om detta kommer ni få senare när ni väl börjar på ert vårdprogram.

Alla vårdgivare som arbetar med patienter kommer att stöta på människor med olika sjukdomar. Allt från HIV, Hepatit m.m. och det är sjukdomar som kan spridas via blod, därför är man väldigt noga med hygien och anamnes (anamnes är en redogörelse för en patients sjukdomstillstånd) när man behandlar en person. Oavsett om patienten man behandlar inte kommit ut med att hen är sjuk måste man fortfarande ta sina åtgärder och arbeta med god hygien. Personligen brukar jag alltid behandla varje patient som att hen är sjuk och är därför extra noga med hur jag behandlar patienten.

I kliniken har vi en speciell rutin där vi spritar HELA båset mellan varje patient innan vi öppnar och efter vi är klara med patienten. Sen har vi speciella maskiner som rengör utrustningen vi använder. Inför varje patientbesök måste vi tandhygieniststudenter bära på plastförkläde, visir och handskar för att skydda oss på bästa möjliga sätt.

Innan varje klinik kan man också förbereda sig genom att läsa på inför varje klinikpass (finns bra kurslitteratur om karies och parodontit (tandlossning) som man kan läsa om). Lärarna erbjuder bra powerpoints där allt man behöver kunna inför varje moment finns med. Så ni behöver absolut inte stressa inför kliniken för ni kommer lära er allt i förväg.