TERMIN 1 PÅ TANDHYGIENISTPROGRAMMET ÄR REDAN SLUT?!!

Imorgon på fredag skriver vi vår sista tenta inför termin 1 och sen är det officiellt julledighet. Tiden har verkligen flugit förbi, det känns helt sjukt att säga att jag snart läst en hel termin på tandhygienistprogrammet och om ca 3 veckor börjar termin 2. Jag tänkte att vi kör en liten recap om vad vi läst på termin 1.

Programmet började med lite föreläsningar om våld i nära relationer i samband med att klassen uppdelades i grupper där varje grupp fick ett patientfall som presenterades inför klassen i ett senare tillfälle. En essä fick man också skriva och den blev granskad av en kamrat innan inlämning.

Därefter påbörjades kursen funktionell anatomi som hölls på Solnas campus. Vi fick under denna kurs lära oss MÅNGA latinska ord och även lära oss allt från rörelseapparaten, respiration, nervssystemet, cirkulation, digestion, uro-genitalia, endokrina organ och huvudet. Lite jobbig kurs när vi väl hade den men nu när jag tänker tillbaka så var den inte så pass illa som man trodde. MEN mitt tips är att planera ditt plugg i förväg för att hinna med alla moment innan tentan ska skrivas och gå igenom gamla tentor, eftersom ibland har man liknande tentafrågor på vissa delar.

Tandanatomi – På denna kurs var det stor fokus på tänder. Vi lärde oss strukturen på olika tänder, hur man delar upp tänderna (incisiver, caniner, premolarer & molarer). Vi lärde oss också att munnen delas in i 4 olika kvadranter (kvadrant 1 höger överkäke, 2 vänster överkäke, 3 vänster underkäke & 4 höger underkäke). Vi läste också om bettutveckling, en super rolig kurs. Ett tips: plugga på gamla tentor – bettutvecklingsfrågorna på tentan är ganska lik de äldre tentorna.

Oral histologi/Cellbiologi – En ganska snabb kurs som är svår rent tidsmässigt men annars ganska enkel. Här lärde vi oss om tandens olika celler. Organellernas funktion, hur cellen fungerar osv. Oral histologi handlade främst om vävnader. Tändernas eruptionsstadie m.m.

Mikrobiologi – Vi läste ganska mycket om bakterier, virus. Hur sjukdomar sprids. En ganska enkel kurs om man hänger med under lektionerna.

Klinik – Min favorit kurs där vi fick agera både som patienter och tandhygienister. Varje vecka lärde vi oss om ett nytt moment. Vi lärde oss bland annat att göra fickdjupsmätning, kariesundersökning, parodontologiundersökning (tandlossning) – svårt att se under kliniken då de flesta av oss har friska tänder. Dock tror jag att parodontologi är något vi kommer se mer av under termin 2 när vi har lite äldre patienter. Kursen avslutades med en kliniskexamination där alla studenter skulle göra en självständig undersökning. Man skulle undersöka slemhinna, samt undersöka olika saker enligt en lista som läraren utgår från. T.ex. gjorde jag gingivitundersökning, kariesundersökning, gav ut instruktioner gällande tandtråd och tandborstning, PTR – professionelltandrengöring, Plackinfärgning m.m.

Oralhälsa teori 1 – 5 moment examinerades – tandkräm, hygien och smittskydd, lagar & etik, patientundervisning/gingivit, parodontologi. Kursen är ännu inte slut men det har varit en lärorik och intressant kurs som jag ser fram emot att läsa. Dock har det varit jobbigt rent tidsmässigt, vi har liksom haft seminarium och inlämningar samma vecka som tentan som gör att man inte får chansen att fokusera på tentan.

Sammanfattningsvis, har det varit en fantastisk termin. Jag har lärt mig så mycket om tänder och verkligen fått ett större intresse av yrket som tandhygienist. Jag har också lärt känna människor som idag är mina vänner och det är jag tacksam över. Älskar att vi klasskompisar finns för varandra och  motiverar varandra till att göra ett bra jobb och utvecklas som personer. Med det sagt, önskar jag er alla en god jul, glad hanukkah och till er som inte firar jul eller annan högtid önskar jag er en trevlig ledighet och gott nytt år!

Hanan

Hej! Jag ansökte till tandhygienist programmet som startar hösten 2020 och jag undrar om tipsar mig om Youtube videor, länkar eller bock som jag kan läsa i för väg innan programmet startas? Mvh Hanan

Sara Jabbouri Yousef

Hej! Vad roligt!! Det finns en äldre terminare som nu har tagit examen och hon bloggade om hennes tid på tandhygienistprogrammet. Linda heter hon och finns säkert kvar på KI:s hemsida om du vill läsa om hennes tid. Sen har jag en Instagram där jag också skriver om programmet - tandhygieniststudentki heter jag på Instagram.