Tips till nya studenter på KI

Jag har redan skrivit lite om tips till nya studenter tidigare i bloggen, under tiden då jag var ny student själv. Men kan nämna lite tips återigen!

♦ Mycket ny information = rörigt? Nu vill inte jag påverka er och få er att känna så. Men jag tror det är ganska vanligt att som ny att bli lite överväldigad av all ny information. KI är en stor skola, med en stor hemsida och mycket information. Ta ett andetag! Det enda sättet att få grepp på allt är att ge sig ut dit och börja bekanta sig. Klicka runt på KI:s hemsida, klicka runt på Canvas (studentportalen), kolla igenom personallistan på Canvas, se till att komma åt din mail och schema osv.

♦ Kurslitteratur – man kanske inte vill köpa varenda bok i listan av rekommenderad litteratur.. men det man kan göra är att kolla in de olika kurserna under utbildningen och skaffa en överblick på vilka böcker som verkar återkommande. Så gjorde jag när jag bestämde vilka böcker jag skulle köpa. Man kan även köpa många böcker begagnat, både på hemsidor och ställen som facebook. Ett alternativ till att köpa böcker är att låna på biblioteket, så gör jag med kursböcker som endast är kopplad till en kurs, men då det är högt tryck på vissa böcker kan man ibland behöva låna liknande böcker. Man kan även hjälpas åt i klassen, eller mindre grupper, att skicka foto på sidor till varandra och så vidare. Men se till att på något sätt få tag på litteratur så du kan fokusera så mycket som möjligt på studier – istället för att vara på bokjakt.

♦ Grupparbeten – de flesta grupparbeten under termin 1 är läraktiviteter och inte examinerande. I en grupp är det olika individer med olika personligheter och ambitionsnivå. Alla har även olika bakgrund, vissa kommer från vården och andra har en tidigare högskoleutbildning i ryggsäcken och vissa har precis gått ut gymnasiet. Det är en väldigt blandad skara av människor. Ett tips är att försöka utvecklas som person under grupparbeten, analysera sig själv och tänka: Hur är jag i en grupp? Hur kan jag utvecklas som medlem i en grupp? Som sjuksköterska kommer man arbeta väldigt mycket i så kallade ’team’, så det är bara att lära sig.

Införskaffande av vårdkläder – som sjuksköterskestudent får man lära sig praktiska moment i speciella lokaler som kallas Kliniskt träningscentrum (KTC). När man ska vara på KTC behöver man ha vårdkläder som man köper själv. Vilka vårdkläder som är tillåtna finns det bestämmelser om. De flesta internetbutiker har ganska höga priser, men det finns billigare alternativ, ut och surfa och tipsa varandra i klassen! Mer information får ni av lärare och ni kommer lära er om ’basala hygienrutiner’ som ni måste följa för att få godkänt.

Studiegrupp – försök hitta några du gillar i klassen att plugga med via zoom. Våga vara modig och skriva ut ett inlägg och ragga kompisar i er facebookgrupp (som ni kommer få). Har du inte facebook, försök hitta någon/några du klickar med i din grupp du är tilldelad av skolan!

Gymnasiet vs. Universitet – ni kanske undrar hur det känns att läsa på universitet jämfört med gymnasiet. Universitetet kräver mer ansvar och självdisciplin. Universitet är till för vuxna människor (definierat 18+ år) som själv har valt sin utbildning, och man förväntas därmed ta ett sådant ansvar. Det kan vara ett stort kliv, jag själv tycker det kunde vara svårt att hålla reda på allting och inte ha en lärare som sa ”ni ska göra det här, sedan det här…” osv. Självklart har man möjlighet att prata med lärare och ställa frågor, och de presenterar de flesta uppgifter. Men jag upplever det inte på samma sätt som i gymnasiet. MEN det är något bra för det är en möjlighet att utvecklas och ta ansvar, precis som sjuksköterskeyrket också kräver! Man kommer även in i det!

Tips till anatomi- och fysiologikursen har jag skrivit om i ett tidigare inlägg här.