När livets byggnadsstenar upptar hela ens liv…

Under oktober, november och större delen av december har mitt liv bara handlat om en enda sak, människokroppen. Det här är nog ingen överraskning för de allra flesta eftersom en vårdutbildning för det mesta brukar handla om just människokroppen, och även om våran huvudfokus (pun maybe intended) är öron, så måste vi ändå ha gedigna kunskaper om resten av kroppen också.

Under oktober månad läste vi kursen Anatomi och fysiologi, den var bara tre veckor och den skriftliga salstentan var i slutet av månaden. Alla var förstås jättenervösa för hur det skulle gå eftersom boken vi hade antagligen har skrivits av utomjordingar från en planet som endast talar och förstår medicinsk terminologi utan någon som helst förmåga att överföra eller översätta den kunskapen till oss vanliga dödliga (pluspoäng till alla som lyckas gissa vilken bok vi hade endast på den beskrivningen). Men till allas vår förvåning så hade vi inte behövt vara så oroliga, för språkbarriären till trots blev vi godkända.

November och december har bjudit på en ännu mer fördjupad inblick i den mänskliga kroppens spännande värld, fast med mer fokus på just vårat område, audiologi. Kursen vi läser nu heter Medicinsk audiologi och är uppdelad i två delar. Den ena delen handlar om hjärnan och nervsystemet och den andra delen handlar om hörsel och balanssystemet. Just nu är vi inne på kursens andra del och gråter en skvätt inför den kommande tentan som är i nästa vecka, men förhoppningsvis så går det bra.

Något som är bra att tänka på som student eller rent generellt, är prioriteringar. När man studerar på högskolan förväntas man lägga ner 40 timmar på att plugga, det här motsvarar en heltidssysselsättning, ungefär som när man jobbar. Det är ju tyvärr inte alltid så att verkligheten motsvarar förväntningarna så ibland lägger man ner mer och ibland mindre men en bra tumregel att ha i åtanke är att lägga ner minst två timmar om dagen. Vi får se om den tumregeln funkar bra på nästa tenta, nu ska jag läsa lite om genetik och dominanta och recessiva anlag, wish me luck!