5 anledningar att välja läkarprogrammet

Hej!

Att bli läkare innebär en unik kombination av många skojiga grejer. Innan jag började läsa medicin hade jag läst en kandidat i ekonomi samt jobbat parallellt ett par år. Ekonomi som ämne och yrkesarena erbjuder klara fördelar och är inte alls tråkigt på något sätt. Däremot fann jag inte en fullständig tillfredställelse i yrkesvalet som ekonom.

Att jag skulle bli läkare växte fram först efter gymnasiet. Jag valde att gå natur på gymnasiet därför jag ville bli kemist. Så blev det inte! När jag  var 21 år kom jag in på läkarprogrammet i Uppsala men valde att inte börja av olika anledningar. Just då bodde jag i USA och gjorde ett utbyte och kunde fysiskt sett inte ta mig till uppropet. 2 år senare började jag läsa till läkare på Karolinska institutet. Det ångrar jag inte efter snart 3½ år.

ecg-1953179_960_720.jpg

CC: Public Domain

Det är ansökningstider och många blivande studenter försöker bestämma sig för vilken utbildning de ska gå. Jag kan bara delge det jag har upptäckt med läkaryrket hittills. Här nedan listar jag 5 anledningar till att du borde välja att läsa till läkare:

• Patienten – att få hjälpa en människa är en oslagbar upplevelse och att få göra det varje dag känns toppen! Du kommer aldrig bli uttråkad på ditt jobb om du hela tiden får hjälpa någon annan.
  • Naturvetenskap och medicin – att bli läkare erbjuder en unik kombination att få jobba med människor och naturvetenskap. Du som läkare måste ha stenkoll på olika läkemedel, biologi, anatomi, fysiologi, sjukdomar och allt annat som rör patienten.
  • Arbete med människor – läkare är inget ensamjobb och du som läkare är ständigt beroende av andra yrkeskategorier som jobbar i vården. Att få jobba med andra människor, oavsett utbildning och bakgrund, har alltid tilltalat mig.
  • Ett yrke utan slut – vägen till att bli en god, duktig och klanderfri doktor är lång och har egentligen inget slut. Det kommer ständigt finnas aspekter i yrket att utveckla. Det kan röra utbildning av andra (patienter, annan personal, studenter et c), forskning, själva läkarrollen, bemötande, arbetssätt, undersökningstekniker mm.
  • Ständigt lärande – om du bestämmer dig för att bli läkare är det som att anta utmaningen att ständigt lära sig nya saker. Jag har alltid tyckt om att gå i skolan och lära mig nya saker. Jag kan med trygghet veta att så kommer mitt arbetsliv se ut, typ hela tiden och varje dag.

Hoppas du fick en bättre insikt i varför jag tycker yrkesvalet erbjuder både bredd och spets samt en unik kombination att få arbeta med naturvetenskap och människor.

Vi hörs! Klem! /Oscar

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.