Lär känna mina klasskompisar – del 2

Här kommer del 2 av ”Lär känna mina klasskompisar” 🙂
För er som har hängt med ett tag här i bloggen tänkte jag att det kunde vara kul att läsa om andra logopedstudenter och inte bara om mig! Här hittar ni del 1: https://blog.ki.se/kistudentensandra/lar-kanna-mina-klasskompisar/

Jag ställde lite frågor till Linnéa som går i min klass!

Varför sökte du till logopedprogrammet?
Jag jobbade tidigare främst som musiker, sångerska och skådespelare och har alltid varit fascinerad av att jobba med rösten. Jag kom in på logopedi för att jag är intresserad av rösten och hur den fungerar.

Finns det något/några områden inom logopedin som du tycker är extra intressanta och varför?
RÖSTEN! 🙂 Men efter att ha gått några terminer på logopedprogrammet insåg jag snabbt att det finns så mycket annat man kan jobba med som logoped. Det finns mycket som är intressant, till exempel alternativ kommunikation, skollogopedi, stamning och massa annat. Det är det bästa med logopedi, att det är så himla brett och att det går att fördjupa sig inom många olika områden. Om jag får drömma hoppas jag kunna få jobba främst med röst, men även med stamning och selektiv mutism, det verkar så himla spännande!

Har du något tips för att få distansstudier att fungera så bra som möjligt (i och med att stor del av undervisningen just nu sker på distans)?
Gör en lista för veckan; över vilka uppgifter som ska lämnas in och vad du planerar plugga varje dag. Det gör att man får en bra överblick och inte behöver stressa över att man glömt något. Sen är känslan av att få stryka något från listan som man gjort klart så underbar! Älskar listor!

Har du något tips eller råd som du vill dela med dig av till någon som precis börjat studera på logopedprogrammet?
Bli inte avskräckt om det känns som en tung utbildning första terminen eller om du tvekar på om det är helt rätt för dig. Håll ut till termin två, då blir allt lättare och man har hunnit få en klarare bild av vad yrket går ut på.

Tack Linnéa för att du ville vara med 🙂