Uppdatering kring oral radiologi kursen och sommaren

Som många av er kanske vet är kliniken på Karolinska Institutet förtillfälligt avstängd för oss studenter som går termin 2. Anledningen är för att vi ska minska antalet människor som befinner sig på kliniken och därmed minska smittorisken av Covid-19. Istället har man prioriterat alla studenter som tar examen i år, vilket är helt klart rimligt och förståeligt.

Och då kanske ni undrar, hur gör ni med er röntgen kurs? Jo, skolan har delat upp klassen i små grupper där vi under olika dagar åker in till skolan och utför det praktiska momenten i röntgen kursen. När vi tränar på att ta röntgen bilder har vi inga riktiga patienter utan vi tränar på dockor. Och efter 3:de träningspasset har vi en klinisk examination samt ett skriftligt tentamen dagen efter det praktiska momentet.

Personligen kan jag tycka att röntgen kursen är lite svår, inte av den anledningen att det är mycket information utan just att få till rätt teknik vid bildtagning. Men, vi har super duktiga lärare som hjälper oss under tiden så det är inga problem, utan det är mängdträning som gäller.

En annan grej är att just pga. att vi missat en del från kliniken  har Karolinska Institutet kommit ut med att vi studenter istället kommer att ha skola under sommaren. Det kommer att bli 2-3 dagar i veckan under juni och augusti månaden. Därför tänkte jag att ni under sommaren kommer att få uppdateringar kring hur det är att jobba i en klinik mer utförligt 🙂

Isabella

Hej! Tack för en väldigt trevlig och informativ blogg. Jag har sökt till programmet och hoppas på att få komma in nu till hösten 2020. Har ni hört något om hur vidare studier ser ut för er, studenter i höst? (med tanke på Covid-19). Har ni redan nu mer undervisning på distans? Hur känns det, tycker du? Vänliga hälsningar Isabella

Sara Jabbouri Yousef

Hej! Tack så jätte mycket, hoppas verkligen att du kommer in:) Jag kommer alldeles strax att publicera ett inlägg som besvarar dina frågor. Håll gärna utkik!