Klinisk examination på en riktig patient – termin 3

Under varje termin brukar vi avsluta kliniken med en klinisk examination, där lärarna bedömer våra färdigheter utifrån de vi lärt oss under kliniken. Dock brukar vi alltid visa på Oskar, dvs dockan men ”förra året” innan julledigheten hade vi en klinisk examination på en riktig patient.

Tanken av att en lärare skulle sitta och stirra på mitt arbete gjorde mig super nervös fast än jag tidigare behandlat patienten. Dagen innan examinationen berättade lärarna att de bara skulle sitta där som en fluga och kolla in vårt arbete, men såhär gick det egentligen till:

Alla studenter fick välja vilken dag de ville examineras på, beroende på när patienten kunde komma och det enda kravet var att patienten skulle ha en 6mm blödande ficka.

De vi skulle uppvisa under examinationen är:

  • Presentation av anamnes och terapiplan
  • Hur man ger bedövning, både infiltration och mandibular samt hur stor mängd
  • Borttagning av tandsten med hjälp av ultraljud och handinstrument på en 6mm blödande ficka.
  • Sist men inte minst, arbeta professionellt samt visa empati

Innan examination skulle vi vara förbereda genom att städa båset, slipa handinstrumenten samt hämta in all material för den behandling som vi skulle utföra. Därefter hämtade vi in patienten, precis som vanligt.

Innan examinationen började presenterade läraren sig själv till patienten. Därefter var det min tur att presentera anamnesen och terapiplanen till läraren. Jag pratade lite allmänt om patientens bakgrund, egenvårdsrutin, om patienten tar mediciner osv. Sedan presenterade jag patientens orala hälsa, dvs om pat är kariesaktiv, hur den parodontala hälsan ser ut, om det finns tandsten osv. Sen även hur jag tänkt behandla patienten utifrån patienten orala status, patientens önskemål och den förväntande kostnaden på behandlingen.

Därefter var det dags att uppvisa hur man ger lokalbedövning. Min patient ville inte ha bedövning vilket vi såklart respekterade så istället fick jag bara peka på vart jag skulle ha injekterat. Jag berättade även hur stor mängd jag skulle ge patienten och varför. Jag fick både visa hur man ger en infiltration och en mandubularblockad. Infiltration delen gick jätte bra, dock måste jag göra om mandibular delen eftersom jag pekade för långt upp. Det jag inte tänkte på var att min patient saknade sin 8:a dvs sista tanden.

Sen var det dags att visa hur jag använde ultraljudet på en 6mm blödande ficka. Min patient hade sin ficka på 21 i överkäken så det var lite svårt med insyn rent palatinalt, men det var inte det jag blev underkänd på. Utan när jag skulle ta bort tandsten med handinstrument så slarvade jag med eggarna. Och därför måste jag göra om denna del imorgon 🙂

Efter examinationen gav läraren kritik samt berättade ifall man blev godkända respektive icke och som ni läste ovan så måste jag göra om lokalbedövning vid mandibularblockad och även mib med handinstrument, men annars fick jag VG på resten av delarna.

Tidigare brukade jag alltid må dåligt när jag blev underkänd på något speciellt under gymnasiet. Men idag ser jag det mer som extra träning fast än man blir ledsen. Man kan liksom inte bli bäst på något om man inte tränat tillräckligt.

0 kommentarer

Leave a Comment

Relaterade inlägg