Rullstolsträning – ett värdefullt verktyg för framtiden

I förra veckan hade vi två heldagar med rullstolsträning och positionering.

Ena dagen hade vi föreläsningar om positionering till exempel i vilka lägen bäcken och ryggrad ska vara för att det ska vara en bra ställning att sitta i länge.

Andra dagen fick vi lära oss om olika typer av rullstolar, hur man mäter rullstolar och de som ska bruka den. Vi fick översiktlig kunskap om förskrivningsprocessen och roligast av allt, vi fick lära oss rullstolsteknik!

Vet ni hur knepigt det är att försöka rulla fram med ett fullt glas vatten i handen?  Eller hur otroligt jobbigt det är att rulla upp för en lång och grusig backe?

Vi fick testa att köra upp och ner för kanter och trösklar, köra fram och baklänges. Vi testade också att åka hiss och att köra slalom mellan pelarna. Vi fastnade med hjulen i den leriga gräsmattan och fick testa att bli tippade och runt körda av varandra. Att lämna över kontrollen och låta någon annan inte bara köra runt dig men också hålla i spakarna och luta både sits och stolsrygg är läskigt och en värdefull erfarenhet att ha när man kommer ut i arbetslivet och bemöter patienter/klienter.

Det var en väldigt väldigt rolig erfarenhet men jag känner också en otrolig tacksamhet för mina fungerande ben. Alla har inte lyxen att kunna ställa sig upp efter en dag i rullstol och även om jag vill tro att jag hade den insikten redan innan så är den så mycket större nu när armarna är trötta efter rullande och jag vill gena över gräsmattan till pendeltåget.

All insikt och förståelse vi kan få för andra människors utmaningar och upplevelser tror jag är bra och det är verkligen något jag tar med mig från dessa dagar.