Som titeln indikerar så är det snart dags för årets SACCO mässa i Stockholm och Karolinska Institutet kommer finnas i monter C09:10 för att berätta om de olika utbildningarna som finns att söka.

Här finns information om mässan: https://www.saco.se/saco-studentmassor/for-besokare/besoka-stockholm/

Här hittar ni mer information om att studera på Karolinska institutet: https://utbildning.ki.se/

Och om ni är sugna på att veta mer om arbetsterapeutprogrammet kan ni kika igenom mina inlägg här på bloggen eller skriv till mig i kontaktformuläret om ni har några frågor.

 

 

Förra veckan började termin 3s tredje kurs, kreativitet och aktivitet. Det är en kurs som jag och många av mina kursare sett framemot.

Under första föreläsningen i aktivitetsvetenskap pratades det om att vi alla någon gång behöver göra förändringar i våra liv, stora eller små. Men det är ju ofta väldigt svårt med just huret, hur ska det gå till? Det ska vi förhoppningsvis få lite koll på den här kursen, vilket låter väldigt roligt!

Workshops

I kursen ingår analyser av eget deltagande i kreativa aktivteter och det betyder workshops! Den första var redan i tisdags med musik workshop. Just musiken skrämmer mig lite eftersom jag inte är så värst musikalisk, men jag tänker att det är ett ypperligt tillfälle att försöka förstå vad många klienter vi kommer träffa i framtiden kan känna inför nya aktiviteter där det finns ett visst motstånd. Det visade sig vara en väldigt spännande upplevelse om hur man kan kommunicera och få fram känsla med hjälp av musik.

I skrivande stund har vi precis avslutat en workshop om kreativt berättande där vi fått öva på att berätta med en timeline där det sker någon typ av aktivitet, där det finns en konflikt och hur viktigt ett målande språk och röstläge kan vara för att förmedla berättelsen. Jag insåg hur jag ofta uttrycker mig väldigt stort och högt, kanske för att jag är sån som person, men att olika berättelser kräver olika tekniker av berättande. Det finns kraft i det tystare, smygande berättandet.

Här är en dikt om hösten jag skrev som en del av workshopen idag,

Det är en nystart

Luften uppfriskande kall

Från grönt till gult och rött

Sen kommer regnet

Blöta och bruna löv

Mörker och otrolig trötthet

Nu väntar en hög artiklar att jobba sig igenom inför seminarium imorgon.

 

I helgen var jag och min pojkvän i Uppsala. Det var ett mysigt avbrott från vardagens lull. Eftersom jag tidigare bott där i fyra år var det med viss nostalgisk känsla vi strosade runt längst med ån och upp för den långa backen upp mot slottet och botaniska trädgården.

Något som jag märker ofta nu är hur jag blir mer och mer uppmärksam på tillgänglighet eller rättare sagt brist på tillgänglighet.

Två exempel från helgen

Höga trappsteg på tågen. Vissa tåg är omöjliga eller väldigt svåra för vissa personer att ta på grund av de höga trappstegen och smala gångarna i tågen. Det finns förvisso andra tåg med större tillgänglighet men att inte behöva tänka på det är onekligen ett privilegie.

Kullersten på trottoarerna som t.ex. tvingar ut rullstolsanvändare i trafiken på gatan. Uppsala är fullt av smala trottoarer, branta backar och kullersten med ojämnt underlag. Själv gick jag och ångrade att jag inte tog mina sneakers för att underlätta promenaden. Då möter vi en person som använder rullstol som tvingas ut i gatan bland bilarna. Jag kan bara gissa på hur osäkert det kan kännas.

Det är så mycket som vi tar för givet. Nu har jag prokrastinerat min inlämningsuppgift tillräckligt länge och ska försöka återgå till den en stund innan jag ska till skolan för pedagogikkursens sista seminarium.

 

Fik-AT – ett fika forum för arbetsterapeutstudenter och lärare

För ett par veckor sedan bjöd lärarna på terminens första Fik-AT och nästa torsdag den 31/10 är det dags igen! På våning fem i Zanderskahuset på Alfred Noblels allé 23 klockan 12-13.

Det brukar vara tre gånger per termin där ett hålls av lärarna, ett studenter på termin 2 och ett studenter på termin 3. Det är ett tillfälle för studenter från olika terminer och lärare att mötas, mingla och äta goda grejer.

Kom och häng, drick en kopp kaffe och ställ någon fråga eller två till en annan termin eller en lärare. Det blir kul!

 

Igår kväll uppstod en situation där jag direkt kunde applicera det vi pratat om på dagens föreläsning till mitt privatliv.

Jag och min pojkvän sitter i soffan och lyssnar på musik. Till saken hör att vi har något annorlunda musiksmak. När jag spelat upp en låt som jag gillar frågar jag vad han vill höra. Han svarar något i stil med riktig musik.

Riktig musik! Hur är min musik på något sätt oriktigt?! Vad är ens riktigt musik?! Taggarna på min rygg reser sig och vi har en hetare diskussion än vanligt om vad det är som gör hans musik mer riktig än min. Eller ja… jag har en hetare diskussion i alla fall. Han förklarar lugnt vad han menar och att han kanske valde fel ord. Efter ett tag dör min hets ner och kvällen fortsätter. Men stämningen är inte den samma. Vi lägger ner musiklyssnandet, någon av oss går och borstar tänderna.

När vi sen ska gå och lägga oss tänker jag på vår diskussion, min reaktion och dagens föreläsning.

Föreläsningen

På föreläsningen blev vi tillfrågade att beskriva något utan att använda värderande ord. Jag kände att det är lättare att vara saklig och ickevärderande när man beskriver objekt. När man beskriver människor och interaktioner blir det däremot svårare. Det är många ord som kan vara värderande från någons perspektiv. Det är vår förförståelse och erfarenhet som gör att vi har med oss värderingar. Detta är ett måste för att vi ska kunna tolka alla intryck vi får. MEN det kan också skapa problem. Ett värderande ord kan påverka hur ett helt möte ter sig.

Reflektion

Genom att reflektera över varför jag reagerade starkt på min pojkväns ordval och lägga det i kontext till hur osäker jag var över min musiksmak som tonåring kunde jag förstå sambandet till min reaktion. Det resulterade i ett väldigt fint samtal om saker som triggar osäkerheter, vikten av ordval och hur viktigt det är med reflektion och kommunikation. Vi lärde oss nog något båda två vill jag tro.