Att ansöka om examen och legitimation

För att jobba som arbetsterapeut behöver du ha en yrkesexamen från universitetet eller högskolan där du studerat och legitimation från Socialstyrelsen. Hur får du det då? Jo, när alla kurser är klara och inrapporterade i Ladok kan man ansöka om examensbevis.

Ansöka om examensbevis

För att ansöka om ett examensbevis loggar man in på student.ladok.se och i menyn välja Examen och bevis. Därifrån kan man med vår utbildning ansöka om både en arbetsterapeutexamen och en medicine kandidatexamen. Det är arbetsterapeutexamen som behövs för att kunna söka legitimation hos socialstyrelsen.

När man valt vilken typ av examen vill ansöka om klickar man i alla de kurser som man läst i programmet. Totalt ska det vara 180 hp. Om det är första gången man pluggar borde det bara vara att klicka i alla kurser som finns i listan. För mig som pluggat massa annat innan var det lite klurigare eftersom alla kurser du läst på högskolenivå finns i bokstavsordning. Jag fick vara noga med att verkligen fylla i de kurser som ingår i programmet och inte någon annan strökurs. När klickandet är klart så är det bara att dubbelkolla att allt ser rätt ut och att kontaktuppgifter är korrekta och skicka iväg!

Karolinska institutet skickar hem beviset till dig på posten när det är godkänt.

Legitimation hos Socialstyrelsen

När examensbeviset kommit hemskickat kan du ansöka om din legitimation på socialstyrelsens hemsida. Där kan man ansöka med blankett eller digitalt.

För att ansöka digitalt loggar man in med e-legitimation och laddar upp en digital fil av sitt examensbevis. Jag gjorde detta genom att scanna in examensbeviset med en app på telefonen, supersnabbt och enkelt. Att få en legitimation kostar 870 kr vilket betalas i samband med att du skickar in ditt examensbevis.

Jag har precis gjort detta och väntar nu i några veckor tills beslutet mailas till mig.