Från sjuksköterska till läkarstudent

Sist jag skrev om mitt liv var under PIL processen. Vi behövde lämna in en levnadsberättelse inför intervjuerna, ifall vi gick vidare. Som tur var klarade jag mig till nästa steg, och även steget efter det. Plötsligt var jag antagen, och nu går jag på första terminen av det nya läkarprogrammet.

Juste, jag heter Betül. Trevligt att träffas! Jag kommer skriva på studentbloggen framöver. Detta är mitt försök till en liten sammanfattning av min resa hit. Allt började med min vårderfarenhet som anhörig i en ung ålder; det sådde ett frö. Enda sen dess var vården allt jag kunde drömma om. Jag svarade med “läkare” varje gång vi fick frågan “Vad vill du bli när du är stor?”. Jag sprang alltid hem under lågstadiet för att hinna med orealistiska medicinska serier på tv:n. Jag försökte komma närmre vårdmiljön i högstadiet och valde alltid sjukhus som PRAO plats. Jag fällde tårar när betygen inte reflekterade mina önskemål. Det går inte att starta en mening om mig utan vården, det är alldeles för sammanflätat.

Ribban för att komma in på läkarprogrammet är hög. Det vissnade under gymnasieåren och sjuksköterskeprogrammet var som en sol i mörkret. “Kanske skulle denna roll passa mig bättre?”. Jag visste trots allt inte hur det verkligen var på ett sjukhus. Sjuksköterskeprogrammet är en utbildning berikad på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) och det kändes verkligen som rätt plats för mig.

Är du intresserad av att hjälpa människor så finns det en hög chans att du kommer hitta en roll just för dig inom vården. Det finns ett stort antal yrken som alla är varierande, och du har många möjligheter att utveckla dig själv. Jag föll för charmen av sjuksköterskerollen och har en enorm respekt för det jobb de gör varje dag. Efter att ha arbetat ett tag kunde jag däremot inte släppa den drömmen jag hade haft som ung. Rötterna hade tagit fäste. Det gick inte att undgå; diagnostik och medicin låg varmare om hjärtat. Det som återstod var att försöka igen.

Återkomsten av PIL var något att jubla för. Charmen med KI’s antagningsprocess är att de ger rum för ett alternativt urval. Det blir ingen spoiler att säga att det gick bra. Jag läste många blogginlägg i väntan på ett svar. Jag har alltid strävat efter att skriva mer, däremot har jag aldrig gjort detta på svenska. Det kommer bli ett äventyr att försöka formulera mina tankar på ett graciöst sätt.

Men vad vill jag skriva om? Till bloggen kommer jag bidra med en inblick till det nya läkarprogrammet med perspektivet av en legitimerad sjuksköterska. Håll utkik efter inlägg om PIL och TBL i den snara framtiden.

Jag hoppas att detta blir berikande för oss alla!

Jag är alltid tacksam för er tid..

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.