PRAO på sjukhus

Snön faller igen och tankarna börjar vandra tillbaka till tidigare år..

Går du i årskurs 8 eller 9 och funderar på vad du ska göra med livet? Kanske går du redan i gymnasiet och tänker på eftergymnasial utbildning? Eller så studerar du och undrar vad du ska göra för karriärsval i framtiden?

Vi kan alla hamna djupt i tankarna, och ibland känns det inte som att det finns en väg ut. Idag kommer jag med ett tips som hjälpt mig en hel del.

Se vad vården har att erbjuda.

Praktik på sjukhus är inte endast en möjlighet vi som studerar medicinska program har. Visste du att du i samråd med SYV eller annan personal på skolan ofta kan ordna möjligheten att PRAO:a på sjukhus? Eller att det ibland går att anordna skuggningar på en vårdavdelning?

Om du är fundersam över hur det ser ut i den kliniska verksamheten, tveka inte. Möjligheterna är närmre än du tror och det är alltid bra att se vad världen har att erbjuda. Det kan ge dig lite vägledning när det är dags att välja.

Idag bjuder jag på några gamla, låg kvalitét bilder från 2014 när jag själv hade PRAO på St:Eriks ögonsjukhus.

Det var första gången jag befann mig i en sjukhusmiljö som någon annan än en anhörig. Det må varit endast 4 dagar men upplevelsen lämna ett starkt intryck. Det jag minns som mest är att jag lämnade sjukhusbyggnaden med känslan av ett tillhörande.

Jag kan inte rekommendera något annat än att utforska alla era intressen.

Lycka till med era framtida val!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.