Vad händer med våra digitala ambassadörer?

Välkommen!

Vad kul att du hittade hit.. Vi har en hel del på gång.

Lyssnar du på Statuspodden? Följer du oss på Instagram? Kanske läser du Studentbloggen?

KI studenter på officiella sociala medier benämns digitala ambassadörer. Vårt mål är att visa studentperspektivet, vilket omfattar vår vardag, studentlivet och nya tips & tricks.

En stor andel av våra besökare hittar våra inlägg genom sökinmatningar på Google. Då kanske det inte är så uppenbart att man kan besöka ”ki.se/studentbloggen” direkt för att följa olika studenter. Till skillnad från tidigare år är studentbloggen gemensam för flera program. På så sätt kan man se olika uppdateringar på en och samma plats. Vi har t.o.m. en blogg för studenter på utbytesstudier i olika länder. Den är alltid intressant att kika på.

Kanske vet man inte heller att vi nyligen skaffat ett helt nytt Instagram konto ”@ki_studenter”. Denna kommer hållas separat från innehåll som kommer direkt från Karolinska Institutet. På studentkontot hittar du inlägg, reels och storys som belyser hur det är att studera på ett av KI:s program. Jag är själv lite av en fan av våra instagrammare..

Vi har nyligen även hoppat på TikTok! Nu när jag sett innehållet som skapats så känns det uppenbart att vi ska finnas även där. Att få små sammanfattningar i videoform ger en helt annan inblick till våra Campus, skolaktiviteter och evenemang. Där är användarnamnet ”@karolinskainstitutet”. Det är nytt, men redan igång i full fart.

Sist, men definitivt inte minst Statuspodden! De var egentligen hela anledningen till varför jag ville skriva detta inlägg.

Statuspodden är en podcast som Timo och Irene hållt i sedan de startade läkarprogrammet, d.v.s. hela 5.5 år. De har nu tagit examen och kommer istället göra ett underbart jobb som framtidens läkare. Här har vi lite av ett ”best-off” avsnitt.

Facklan överlämnas nu till T3 läkarstudent Nora (som ni också hittar på TikTok) och T2 läkarstudent Arash. De gamla och nya avsnitten kan ni hitta lite överallt, bl.a. Apple podcasts och Soundcloud. Vi kommer snart även till Spotify, så håll utkik. Jag välkomnar er till att följa resan genom utbildningen på nytt.

Jag hoppas ni finner något som intresserar er bland alla våra plattformer. Digitala ambassadörerna gillar verkligen vad de gör och det är riktigt kul att se innehållet de publicerar.

Tack för mig!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.