5 tips för återhämtning under sommaren

Många behöver eller väljer att jobba under sommaren, både för ekonomin och erfarenheten. Jag har jobbat varje sommar under läkarprogrammet. Trots att det är kul och lärorikt är det viktigt att men även hinner återhämta sig och känner sig utvilad när det är dags för nästa läsår. Här kommer 5 tips för just detta!

1. Tacka dig själv för detta år

Du har tagit dig igenom 2 terminer detta läsår. Det är en stor bedrift. Glöm inte att fira och vara stolt över det du åstadkommit under läsåret!

2. Strategiskt jobbschema

Bara för att man jobbar behöver man inte göra detta hela sommaren. Fundera över hur mycket du vill jobba och när. Se till att vara ledig en vecka efter terminsstart och minst en vecka innan terminsstart. Jag brukar alltid ha en kortare ledighet efter terminens slut på en vecka och en längre ledighet innan nästa termin börjar på 2-4 veckor.

3. Njut av de lediga dagarna

Den stora skillnaden mellan att jobba och plugga är att jobbet inte följer med hem. När du är ledig från jobbet behöver du inte tänka på att plugga utan kan vara helt ledig och spendera tiden på något annat kul. Planera in roliga aktiviteter med vänner i solen, lägg extra tid på din hobby, ta tag i det där projektet du så länge tänkt göra eller gör något helt oväntat!

4. Njut av sommaren i Stockholm

Stockholm under sommaren är inte bara vackert men det finns också mycket fler möjligheter och aktiviteter än under vintern. Promenader, uteserveringar, konserter/festivaler, nöjesparker, båtresor, glass, bad, parkhäng/picknick och massa annat, möjligheterna är oändliga och många av dessa kan göras på en budget.

5. Åk iväg på en resa (stor som liten)

Om du har möjlighet, passa på att åka bort från stan oavsett om det är till en annan stad eller ett annat land, för en weekend eller för en månad. Det är skönt att komma bort och upptäcka en ny plats. Planera en resa med vänner eller familj eller åk helt själv. Det finns många gruppresor eller resor med en specifik aktivitet där många åker ensamma och det är lätt att hitta nya vänner eller så åker man bara på egen hand.

Att jobba är för många viktigt men så är även återhämtningen, det ena utesluter inte det andra. Ännu ett läsår är över och nu är det dags att njuta av denna välförtjänta ledighet!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.