Tips på julklappar till läkarstudenter

Hej!

Söker du efter tips på julklappar till läkarstudenter? Eller är du kanske en student som inte vet vad de ska önska sig till jul? Jag tänkte att det vore mysigt att skapa en lista med idéer och förslag på presenter för studenter inom vården. Lite som när man var yngre och ringade in leksaker i katalogen.

Julklappstips för läkarstudenter

• Sjukhus-redskap

Stetoskop är nog bland de första man tänker på som läkarstudent. Den symboliserar starten av en lång resa och kommer definitivt till nytta. På praktik behöver man däremot även en pennficklampa och reflexhammare, vilka tillhör betydligt lägre prisklasser. En del satsar dessutom på att skaffa sig en blodtrycksmätare för att öva hemma, men de är inget måste.

• Kaffe-tillbehör

Kanske är det fel att sprida en koffein agenda, men många av oss uppskattar två eller tre koppar kaffe/te om dagen. Då hjälper termosmuggar ekonomin en hel del. Jag har även fått vaniljsirap som present, vilket gjorde kaffet riktigt lyxigt.

• Whiteboard

Det var nog inte förrän biokemi kursen som vi insåg värdet av att arbete med en whiteboard. Många av mina kursare spenderade sin tid på campus med att rita upp olika metaboliska cyklar. Efter denna kurs blev whiteboarden en del av min rutin under tentaplugget. Det finns mini versioner man kan ha hemma och då behövs även whiteboard pennor.

• Tekniska tillbehör

Denna kategori av presenter är mycket bredare och används även utanför studier. Mitt bästa köp sen jag kom in på utbildningen har nog varit mina brusreducerande hörlurar. Vissa har även satsat på ett laptopställ och en datormus för ergonomin.

• Studiematerial

Anteckningsblock, kalendrar, pennor, post-it lappar… Allt en student kan drömma om. Hur mycket kurslitteratur man behöver beror helt och hållet på kursen och vad man har för studieteknik. En del böcker kommer till mer nytta än andra, men är väldigt dyra. Hör med en äldrekursare/fadder och se om de finns någon specifik bok de rekommenderar (då brukar biokemi boken nämnas).

• Appar

Kortlekar är väldigt populära bland läkarstudenter för att plugga stora mängder material under en kort tid. Appen jag hör om mest är nog Anki. Denna är tillgänglig kostnadsfritt via webben för datorn, men kostar som app på App Store.

• Suturkit

Vissa är speciellt intresserade i anestesi och kirurgi. Då kan en suturkit vara ett bra sätt att träna på suturer och olika tekniker innan kirurgterminen. Dessa kan man hitta via webben, eller köpa från KirA, Studentsällskapet för Kirurgi och Anestesi.

• Avslappning

Sist men inte minst… Lite avslappning. Kanske spa eller massage? Perfekt för att unna sig efter en stor tenta. Något man kan spara för att använda under sämre dagar, men kanske inte nödvändigtvis hade köpt själv.

Jag hoppas ni njuter av en månad fylld med lussebullar, semlor och goda dofter. Många har examinationer efter jul, vilket kan beröva en från att njuta av de röda dagarna, men glöm inte att ledighet är en viktig del av förberedelserna.

Vi ses!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.