Var köper man kurslitteratur?

Kurslitteratur kan vara onödigt eller nödvändigt men oftast är det väldigt dyrt. Mitt tips är att inte köpa alla böcker innan kursstart utan vänta och se om de faktiskt behövs. Fråga äldrekursare om de hade nytta av böckerna eller låna på biblioteket och testa. Hur som helst, om du väl bestämt dig för att införskaffa en bok, var gör man det för bästa pris? Medicinska bokhandeln som fanns i Solna och många böcker har tyvärr stängt så vad gör man nu?

1. Införskaffa pdf-version

Pdf-versioner av böcker går att köpa men kan även cirkulera bland studenter. Detta är ett smidigt alternativ eftersom man slipper bära runt på en tung bok.

2. Köp i andra hand via gruppen Köp och sälj för KI STUDENTER på facebook

Här kan du både köpa och sälja böcker. Ett tips är att efterlysa vilka böcker du söker. Det finns flera andra sidor för begagnad kurslitteratur men chanserna att hitta det man söker i fb-gruppen är bra eftersom det finns de som läst sama kurser och haft samma böcker tidigare.

3. Beställ online

Det finns flera hemsidor där du kan beställa kurslitteratur och andra böcker. Om du behöver boken asap är det viktigt att kolla leveranstid.

Hoppas detta kan hjälpa dig med kurslitteraturshoppingen!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.