I väskan på praktik

Vad behöver man egentligen på praktik? Här kommer en liten lista på vad som finns i min väska (det absolut nödvändigaste är fetmarkerat):

• E-TJÄNSTEKORT (för att komma in i byggnaden, logga in på datorn och komma åt journaler)
  • Stetoskopväska som innehåller
    • stetoskop
    • namnskylt
    • ficklampa (för neurologstatus)
    • pennficka med pennor och sax (ingen annan har en sax på sig)
    • reflexhammare (har aldrig använt denna på praktik)
  • Litet anteckningsblock
  • Skor att ha på sjukhuset (jag älskar tofflor)
  • Lunch + vattenflaska (det finns inte alltid tid att gå iväg för att dricka vatten så tipsar om det!)
  • Tygpåse för att ta med alla saker till avdelningen (låser in ryggsäcken/handväskan i studentomklädningsrum som ibland kan vara långt bort från avdelningen)
  • Litteratur: akut internmedicin och lilla EKG boken eller annan relevant litteratur/hjälpkort
  • Extra strumpor
  • Laddare

Lycka till på praktiken!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.