För dig som vill engagera dig mer- här kommer lite tips!

Är du intresserad av att engagera dig i studentlivet på KI? Här kommer lite tips som vi gick igenom på välkomstceremonin den 20 januari men som gäller alla studenter, nya som gamla.

På KI kan du extraknäcka eller volontärarbeta på många olika sätt, bland annat som studentrepresentant, studentambassadör, kårmedlem eller specifika poster som du kan söka dig till såsom att assistera och närvara vid vissa event. Här kommer en lista på lite roliga saker du kan göra:

1. Bli studentrepresentant. Är du intresserad av att påverka din studiemiljö? Då kan du bli representant på central, institutionell eller lokal nivå. Du kan exempelvis bli studeradeskyddsombud och verka för att dina klasskamrater ska få det bra, eller så kan du söka en post på ditt eget program och vara med och utveckla utbildningen. Spännande va? Mer information studentrepresentation hittar du på medicinska föreningens hemsida eller här: https://medicinskaforeningen.se/studiebevakning/bli-studentrepresentant/

2. Du kan även som medlem i medicinska föreningen söka styrelseposter hos dem, bland annat som ordförande eller sekreterare och på så sätt påverka deras beslutsfattande arbete. En del beslut gällande studiemiljö drivs av dem. Ibland annonserar de ut specifika ”engångsposter” som du kan söka till exempel fadder till terminstartens kollo, bibliotekarie eller toastmaster för den årliga nobelmiddagen- skål!
Bild från en av medicinska föreningens sittningar.

3. Du kan jobba som studentambassadör för KI. Då kanske du träffar på mig eller någon av mina härliga kollegor. Som studentambassadör är din främsta uppgift att hjälpa till vid olika uppdrag, exempelvis att visa runt nya studenter eller delta i gymnasiemässor och prata om ditt liv som student på KI. Syftet är att inspirera kommande studenter och hjälpa de som är nya. Som studentambassadör kan du även vara med och verka digitalt till exempel instagramma eller blogga för KI.

4. KI:s sommarforskarskola. Är du intresserad av att i framtiden doktorera? Då kanske KI:s forskarskola är något för dig. Som student får du handledning i att prova på olika ”miniprojekt” som kommer att väl förbereda dig som i framtiden vill forska. Du får bland annat lära dig hur man bäst skriver en vetenskaplig artikel. Du får själv välja den forskargrupp du vill tillhöra och navigera bland intressanta ämnen och får dessutom ett forskarstipendium på köpet! Här kan du se mer information: https://education.ki.se/ki-summer-school-in-medical-research

5. Du kan delta i forskning. Då KI är Sveriges enda medicinska fakultet så kryllar det av forskare i behov av frivilliga deltagare för olika medicinska forskningsprojekt. Ofta är du som deltagare inte bara med och bidrar till att forskningen går framåt, du har även möjligheten att tjäna en slant. Är du mer sugen på att se vilka forskningsprojekt som är aktuella rekommenderar jag att du går in på: https://ki.se/forskning/forskningspersoner-sokes

6. Det finns även fler ”systernätverk” till KI som du som student kan verka för eller engagera dig i på olika sätt. Ett av dessa är TEDxKI som är en variant av TED-talk events men som organiseras fritt enligt KI:s begäran. Andra exempel är samarbeten mellan KI och region Stockholm och (inter)nationella samarbeten som sker mellan KI och olika universitet. Här kan du se mer om KI:s samverkan med andra parter: https://ki.se/samverkan/samverkan-vid-karolinska-institutet

Jag hoppas att du fått lite mer tips som du nu kan använda dig av. Det allra flesta kan gott intyga att engagera sig på ett eller annat sätt berikar din utbildning och bättre förbereder dig för arbetslivet. Du kommer med andra ord att få fina meriter på ditt CV, träffa nya människor och samtidigt ha roligt!

Då tackar jag för mig, glöm inte skriva till mig om du har några frågor! 🙂

Hälsningar från Johanna

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!