Ny student på KI ? Här kommer min ”beginners guide” på universitet

Blev du nyligen antagen till universitetsstudier på KI? Det är då kanske dags att tänka på universitetslivet för vissa. Då är det här inlägget just för dig! Här skriver jag lite om tips som du kan tänka på första dagen på KI:

Utforska KI campus Solna och Flemingsberg

Att ha koll på vilken sal ligger var på campus är alltid bra. Olika program har sina föreläsningar på olika campus men det är ändå ganska förekommande att man ibland behöver vara på en annan campus än man brukar alltid vara på. Till exempel på kandidatprogrammet i biomedicin hade vi mestadels våran föreläsningarna på campus Solna. Däremot kom några tillfällen där vissa kurser var på campus Flemingsberg (flempan). Det sparade ganska mycket tid för mig att ha koll på vilken sal och vilken campus jag skulle ha mina föreläsningar på.

Var delaktig och aktiv i studentkåren (Medicinska föreningen eller Odontologiska föreningen)

Att ha ett aktivt studentliv var väldigt viktigt för mig då jag anser mig som en utåtriktad och social person. Jag deltog aktivt i BUS (biomedicinska utbildningssektionen) samt MF (Medicinska Föreningen) där vi anordnade många olika evenemang, jag fick därmed träffa nya människor från olika program, och lära känna olika studentsektioner inom MF. Förutom detta hade jag väldigt kul på dessa evenemang/fest både som student och organisatör.

Det här var min första event på BUS ”Coffee hour”.

Våga ställa frågor och fråga om hjälp ifall det behövs

För de flesta kan det kännas som ett nytt steg i livet att börja plugga på universitet, och denna känslan kan vara både stressig och spännande. Men det viktigaste är ju att våga ställa frågor och be om hjälp när man undrar om något eller bara känner sig lite ensam i det här nya kapitlet av livet. Det kan vara väldigt individuellt och olika för olika personer, men det kan exempelvis handla om att man kanske behöver pluggtips (då kan du kanske kolla på mitt gamla inlägg 😉 ) eller man inte kan anpassa sig bra till universitetsmiljön och kanske behöver då bara en person att prata med. Allt som en student skulle behöva, från fysiskt till psykiskt, så finns det på KI.

Önskar er gott nytt år med nya härliga kapitel i livet 🙂