Fester på KI – vidgat vokabulär

För drygt ett halvår sedan skrev jag ett inlägg där jag förklarade några av de centrala festbegreppen som används på KIUnder de sju månaderna som har gått sedan dess skulle jag ha kunnat bli gravid och föda för tidigt. Inget av detta har jag gjort, ens en gång (lovar på hedersord, pappa!). Däremot har jag utökat min sittningskunskap och festerfarenhet, samt blivit underkänd på två tentor (korrelation eller kausalitet?).

Nog om mig – här kommer en lista på fler begrepp som är bra att känna till angående fester och sittningar på KI:

Fördrink – Börjar officiellt kl 17, men folk brukar köra på akademisk kvart. Består egentligen bara av mingel, så har man inte lust att kallprata i en timme räcker det med att komma en kvart innan middagen börjar, så man hinner hänga av sig i garderoben.

Garderob – Beroende på hur fin tillställningen är finns det en bemannad garderob på Utskottsvåningen av MF. Vid enklare tillställningar kan man lämna sina kläder på balkongen i Aulan, på egen risk. Stöldrisken är inte så stor under sittningarna då bara KI-studenter och deras närmsta vänner går dit, men på eftersläppen kan folk från alla möjliga ställen (*host* Handels *host* KTH *host*) komma.

Handels – Förkortning av Handelshögskolan i Stockholm som har väldigt högt söktryck och höga antagningskrav. Därför ett naturligt hatobjekt för KI:s studenter.

Introgasque – Anordnas varje termin av läkarstudenterna på termin 2, främst för läkarstudenterna på termin 1. Intäkterna går till läkarstudenternas klasskassa och används främst till att arrangera en fest på termin 4.

Toastmaster – En eller två stycken. Leder och presenterar kvällens underhållning. Svarar på tempon och startar allsång.

Togasittning – En återkommande temasittning som är en form av kulturell appropriering gentemot den antika grekiska kulturen. Samtliga sittningsdeltagare sveper in sig i lakan (ett måste!), dekorerar sig med olivkvistar och har på sig gladiatorsandaler (som är egentligen är romerska, men vem bryr sig?). De flesta har på sig vita enkellakan, men andra färger går också bra – ta inte ett lakan du är rädd om. Jag tror att Zeus skulle stiga ned från Olympen i raseri om han fick reda på hur historiskt inkorrekt Togasittningen är. Eller så skulle han stiga ned för att delta i sittningen – Olymperna var ju ändå festprissar.

Punsch – Skulle kunna bytas ut mot munskölj utan att någon märker skillnaden. Serveras alltid i slutet av sittningen och dricks i samband med att man sjunger sista versen av ”O gamla klang och jubel tid”.