Utbyte i Valencia ht20 – inför resan

Så, pandemin lever vidare men vågorna i statistiken går upp och ned. Hysterin och rädslan har lagt sig lite, tyvärr kanske även lite av försiktigheten. Länder börjar öppna sina gränser och det betyder i alla fall att jag kan gå igenom med mitt utbyte till Universitat de Valencia, Spanien.

KI internationella sektion har avrått mig från att fullfölja utbytet då de inte kan stå för några garantier om situationen plötsligt förvärras och jag står med kostnader för resa och boende utan att få tillbaka någonting på försäkringen.

Det här är min sista termin på KI och förmodligen den sista som student, jag vet av tidigare erfarenheter att utbyten som dessa ger oförglömliga upplevelser och kontakter som man inte kommer få enbart som besökare.

Dos de cada tres egresados en informática de la Politècnica ...

Att åka på ett utbyte är lite som att skala av flera lager av sin identitet – du har inga vänner som bekräftar dig, ingen familj som ger dig trygghet och utmanas i språk och kommunikation såväl som kulturella skillnader. Den erfarenheten tycker jag gör att man växer som person och som fysioterapeut så innebär det att jag får skärpa min blick lite extra då språkbarriären kan försvåra beskrivningen av patientens problem.

Så, nu har jag mailat fram och tillbaka mellan KI internationella koordinator, kursansvariga och motsvarande personer i Valencia. Jag har fått en Erasmus-mentor mig tilldelad som jag kan kontakta med frågor om studentlivet och utbytet, men jag har fortfarande inte fått särskilt mycket information om just Erasmus och perioden i Valencia. Det verkar snarare som att jag gör upp mitt schema med koordinatorn i Valencia än som att det är ett färdigt program. Då utbytet bara är 8 veckor så kommer jag enbart ha praktik och inga kurser, för de löper över hela terminen. Koordinatorn i Valencia tyckte det vore bäst att jag kom i oktober, då de har tid att förbereda min praktik.

Just nu är det ganska många frågetecken eftersom KI:s personal är på semester. Under termin 6 så har man en 3,5 vecka VIL-period (praktik) på slumpvald öppen eller slutenvård i Stockholm (jag blev tilldelad Stora Sköndal, neurologisk rehab) och 2 veckor på s.k. KUA – Klinisk utbildnings avdelning, där studenter från olika professioner driver en avdelning ihop med stöd av legitimerade handledare. Jag vill inte missa KUA perioden för det tror jag är en viktig del av utbildningen, att börja ta mer ansvar för egna patienter. Det återstår att se i augusti, när all personal är tillbaka, om det går att byta period med någon annan eller åka på utbyte under tiden man skriver examensarbetet!

Det jag har gjort hittills är att gå med i Facebookgrupper för uthyrning av rum och lägenheter – de studentrum som erbjuds på campus är väldigt dyra för en rätt låg standard, ca 600 EUR för ett rum medan standardpriset i valencia är mellan 200-300EUR för ett rum i delad lägenhet.

Innan Corona slog till drömde jag om att tågluffa ned under en vecka från Stockholm-Valencia men det blir nog väldigt knepigt under rådande omständigheter och skulle också öka risken för att jag själv drar på mig smittan på väg söderut.

Sådan ser situationen ut just nu, inget boende eller flyg bokat ännu men passet är fixat och ska försöka få till ett covid-19 test bara för att vara på säkra sidan!

Fortsättning följer!

UPPDATERING ht20:

När september närmade sig och Katalonien hade nåtts av en andra våg av covid-19 så hade jag ett rådgivande samtal med ansvariga för utbytesprogrammen och de avrådde mig från att resa. I och med att Valencia hade önskat att jag anlände i oktober för 8 veckor praktik så skulle det också bli problem med att organisera examensarbete och jag skulle behöva göra KUA efter examen i januari så allt kändes ganska tveksamt.

I efterhand hade jag kontakt med en av hyresvärdarna jag hade hunnit prata med och han sa att pandemin inte hade slagit så hårt på Valencia men i och med att jag själv blev sjuk 5-6 veckor med hosta nu under hösten så känner jag verkligen att det var rätt val såhär i efterhand + att jag fick två fullspäckade veckor med lysande fysioterapeuter på Sköndals neurorehab, där jag hade önskat hamna för födjupning. Valencia får vänta tills efter legitimationen!