Tejpa ihop dig själv!

Alert! – Varning för grovt fysioterapispråk och anatomiska beskrivningar på latin! (Förväntar mig inte att en icke-fysioterapeut skulle utföra tejpning på en skada, enbart för kännedom)

Förra veckan fick vår klass gå en extern kvällskurs i tejpning hållen av kiropraktorn Margot Gustavsson och massageterapeut Anneli Seidl. Det var en av våra kursare som hade gått en kurs i tejpning vid idrottsskador hållen av SISU, så han undersökte intresset hos klassen och vi var så pass många att han fick låna en av metodiksalarna i Flemmingsberg för att bjuda in dessa externa föreläsare.

Vi gick igenom två olika tejper på 4 olika användningsområden:

Kinesiotejp

– elastisk (den färgade)

Kan användas som stöd, en ”påminnelse” till rätt muskler att arbeta – t.ex att aktivera posturala muskler för att dra bak axlar/skuldror.

Som avlastning – teorin vid kinesiotejp är att den ”lyfter” bindväven från underliggande muskulatur och ger en stram muskel mer ”spelutrymme”. (Notera att det är mycket situationstecken här för att det finns en hel del klinisk evidens för tejpning men inte lika mycket vetenskapligt underlag för verkningsmekanismen)

  1. Runda hörnen på tejpremsorna för att de inte ska lossna lika lätt.
  2. ”Knäck” ena sidan av pappret och drag isär för att öppna den skyddande filmen.
  3. Fäst tejpen över den muskel som ska avlastas – fäst utan att spänna ut tejpen
  4. Dra ut tejpen till ca 75% stretch(testa genom att spänna ut och släppa tillbaka) och följ med andra handen för att stryka på tejpen slätt.
  5. Fäst även utan drag.
  6. Fäst alltid på hud, inte på en bit tejp – dock kan tejperna korsa varandra utan att lossa.

Ex vid knäartros kan stödmuskler aktiveras/avlasta leden med en ”rosett”:

Fäste över mellersta delen av m. rectus femoris – diagonalt – följer kollateralligenten så att patella lämnas fri – fäster diagonalt ner på tibia. Likadant på mediala som laterala sidan av knäet – avslutas med en kortare tejp horisontalt i form av en liten smiley, den tejpen ska ge drag i sidled och ”knäcks” från mitten och spänns utåt båda sidor över tuberositas tibiae.

Vid ”tennisarmbåge” – lateral epikondylit

– en överansträngning av m.extensor carpi radialis brevis – avlastning under rehab:

Fäst på handlov utan stretch – lätt drag över handled

– spänn ut och följ muskeln upp till humerus laterala epikondyl

– låt spänningen gå över leden och fäst strax ovanför armbågen.

Coachtejp

  • Stum, vit tejp som finns att köpa på t.ex. apoteket
  • Dra isär: framåt-bakåt + utåt ryck (som ett mjölkpaket)
  • Fixation vid förslitningsskada, stukning, luxation m.m.

Vid stukning

Fixera foten liggande i 0-plan med lite dorsalflektion

O                  – Fäst två ”ankare” för tejpen, en ring ovanför fotleden och en ring över MTP-lederna, framför fotvalvet.

I                   – Stabilisera med en ”stigbygel” över fotknölarna, under hälen och upp till ankaret igen

X                 – Fixera och motverka sidovackling med ett kors som börjar vid ankaret, korsar diagonalt över foten i motsatt riktning från skademekanismen (hur du har stukat foten, vanligast skada utsida)

I                   – avsluta med en till ”stigbygel”

O                  – fäst tejpändarna med två avslutande ”ankare”

Coachtejp används ofta inom idrottsmedicin för att även förebygga skador, vanligast om idrottaren tidigare har skadat ex ett ligament så funkar tejpen istället för ortos/bandage och ger extra stöd under träning.

Med tejpen ska man tänka på att upprätthålla ett så vanligt gångmönster som möjligt och inte ”halta” för att träna muskler och ligament åter till normal funktion.

Hälsporre kan man också använda tejp för att skapa en lite ”kudde” under hälen!

 

Fick också uppleva hur mitt knä kommer se ut om 20 år… ;P

0 kommentarer

Relaterade inlägg

Om mig