Termin 8 och exjobb

I måndags inleddes termin 8, som på KI består av ett examensarbete (exjobb, degree project) på 30 hp. En hel termin kommer vi alltså få möjligheten att grotta ner oss i ett valfritt forskningsprojekt.

Det är en termin fylld av egentid och valmöjligheter, till skillnad från det fullspäckade schemat på termin 7. Varje student har ett eget projekt med en egen handledare och ingår i en forskningsgrupp. Som examination, ska varje student skriva en vetenskaplig rapport och opponera på en annan students arbete. Beroende på vad för projekt du gör ser ditt schema helt olika ut. Mer om vad man kan tänkas göra för projekt kommer i ett annat inlägg.

För att ni ska förstå hur pass löst vårt gemensamma schema är på termin 8, har vi alltså den här första veckan bara haft två föreläsningsförmiddagar. Resten är avsatt för egen arbetstid. Idag hade vi föreläsning om biostatistik på Biomedicum, som är det nybyggda forskningslabbet på campus KI Solna. Imorn ska jag träffa min handledare och koordinator och planera mitt projekt. Nervöst och spännande! 🙌🏽💻📊📚📈

Föreläsningssal i Biomedicum. Svängbara stolar, kändes som 4D-biograf där ett tag 😂