Vad jag kommer sakna från studenttiden

Hej! Igår lämnade jag in slutversionen av mitt examensarbete! Så skönt och lite läskigt. Nästa vecka är sista skolveckan, alla i klassen ska presentera sina examensarbeten en sista gång (vi hade också en presentation i samband med opponeringen) och sen har vi en liten gemensam avslutning med klassen. Själv examensceremonin kommer att ske digitalt vilket är lite tråkigt men det var också väntat, jag tror det blir jättebra ändå! 🙂 Snart kan jag kalla mig logoped!

Jag har hört att vissa drar sig för att påbörja en längre utbildning (logopedprogrammet är fyra år) men jag vill bara säga att det verkligen är värt det. Fyra år är lång tid men det har varit så givande och roliga år, och det har gått snabbt! Skulle kunna gå kvar i skolan lite till, haha. Det finns så mycket jag kommer sakna med att vara student! Här kommer därför en liten lista:

• De flexibla tiderna! Oj, vad skönt det är att i så stor utsträckning kunna planera sina dagar och sin tid. Absolut, i perioder är det mycket föreläsningar och annan undervisning men mycket av undervisningen är inte obligatorisk och de är ganska få kurser som har schemalagd studietid på heltid. Sen är själva utbildningen på heltid, man får räkna med att lägga ner tid på sina studier, man att själv kunna avgöra när man vill börja på morgonen och när man är klar för dagen är en sån otrolig frihet som jag absolut kommer sakna!
  • Att hänga med klasskompisar! Nu den senaste tiden har ju all undervisning varit på distans men innan dess så var det så mysigt och kul att träffa klasskompisar varje dag. Gå och köpa kaffe mellan föreläsningar, äta lunch tillsammans, peppa varandra inför tentor, fira avklarade tentor.. Det kommer jag verkligen sakna.
  • Känslan efter en skriven tenta eller inlämnat arbete.. Ja, det är absolut stressigt inför en tenta och jag har inför varje tenta känt att jag kanske inte kommer klara den (även om jag pluggat mycket och vet att jag är väl förberedd), men sen när man är klar och går ut från tentasalen känner man alltid en känsla av frihet haha. Den känslan är underbar!
  • Att ha ”sommarlov”.. riktiga sommarlov blir det ju inte eftersom de flesta (inklusive jag) har behövt jobba på somrarna under utbildningen. Men det är ändå något härligt med att få en liten break i sin sysselsättning (studierna) och få göra nått annat under sommaren, det gör att sommarlovskänslan infinner sig.
  • Att få CSN och ha möjlighet att studera. Ja, jag vet att man inte ”får” CSN men det är lyxigt att vara student i Sverige. Jag har med CSN och lite extrajobb klarat mig jättebra under utbildningen och det är jag verkligen tacksam över!

Jag tänkte skriva några inlägg till för att sammanfatta mina år på logopedprogrammet och på Karolinska Institutet 🙂 Så häng kvar här på bloggen ett tag till om ni är nyfikna!