3 höjdpunkter #studentliv

Sittningar, sport, spex, resor och mycket annat kan man delta i som student på KI. Hur mycket och vad man vill delta i är helt upp till en själv. Jag har haft perioder där jag varit med på mycket aktiviter men också perioder då jag knappt varit med alls. Här kommer 3 höjdpunkter på temat:

1. Läkarintrot
  2. Universitetsfejden
  3. Introgasquen

Läkarintrot: Varje termin börjar nya läkarstudenter som välkomnas av inte lika nya läkarstudenter, aka äldrekursare aka faddrar. Som ny student får man lära känna sina kursare och äldrekursare, få massa tips inför de kommande 6 åren, leka lekar och festa. Jag har deltagit som både T1:a och fadder, vilket alltid har varit väldigt kul. Jag rekommenderar alla nya studenter att delta på alla aktiviteter och alla inte så nya att ansöka om att bli fadder (det brukar annonseras i samtliga klassgrupper på fb när det är dags att söka). Läs mer om Läkarintrot KI.

Universitetsfejden: En av höjdpunkterna för mig som fd fotbollsspelare var att vinna Copa Karolinska och på åka till Uppsala och representera KI i den årliga Universitetsfejden. Varje termin har vi en idrottsdag då Idrottsutskottet anordnar olika aktiviteter, denna dag är alla lediga från schemalagd undervisning. Copa Karolinska är den fotbollsturnering där man kan dra ihop ett gäng studenter och anmäla sitt lag. Damer och herrar spelar separat men det är möjligt att ställa upp med mixade lag. Vinnaren på herr respektive damsidan får åka till Uppsala och spela Universitetsfejden där man möter andra universitet från hela landet. Turneringen var från början ett sk PPP-event vilket står för pengar, piller och paragrafer (ekonomer, läkare och jurister) men alla andra får också vara med. På damsidan tog vi hem guldet till KI! Efter det ordnades en sittning med prisutdelning för alla deltagare och ett fantastiskt kul eftersläpp.

Introgasquen är en återkommande sittning med eftersläpp som anordnas av kullen som går termin 2 med syftet att tjäna pengar till preklinfesten man har termin 4 efter den stora preklintentan. Det brukar vara väldigt kul och de som anordnar brukar verkligen gå all in. Hela festen är baserad på ett tema, när min klass anordnade den välkomnades deltagarna till Cirkus Gluteus Maximus. Ryktet säger att om det är någon sittning man ska gå på så är det denna!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.