Studera med barn – pest eller fest?!

Kanske tänker du att detta blogginlägg ska besvara den gyllene frågan; är det bra eller dåligt att studera när man har småbarn?

Och tyvärr tror jag inte den frågan är så enkel, i alla fall var den inte det för mig. Jag har all respekt för dem som lyckas planera sitt liv till punkt och pricka. Som min bror ungefär gjort det, som en som gör allt i ”rätt” ordning. Utbildning, bostad, arbete, och så ska man hitta kärleken någonstans där emellan för att till sist skaffa barn. Exakt så har det inte varit för min lillebror men så välplanerat blev inte mitt liv heller. Tvärtom har både jag och min sambo pluggat nu parallellt med att vi haft vårt första barn och nu även när den andra busungen landade för ca 2 månader sen.

Men hela denna text ska inte handla om livsfilosofi. Jag ska försöka belysa några praktiska saker som jag försöker tänka på för att få vardagen att fungera.

Samarbete

För att få familjepusslet och skolan att fungera så tror jag att samarbete och kommunikation mellan dig och din partner är en förutsättning för att det ska lyckas. Det är viktigt att man diskuterar och uppdatera varandra på hur läget ligger till för att kunna planera hämtning, lämning, matlagning, tvätt och allt annat. När man gör det får man vara beredd på att förhandla, att både ge och ta, så därför är det viktigt att veta sina prioriteringar.

Prioriteringar

För mig har det varit viktigt att göra tydliga prioriteringar och försöka se över vad jag ”spiller” min tid på. När vi fick genomföra en beteendeförändring i psykologikursen i termin 2 så försökte jag minska min ”onödiga” skärmtid på mobilen (scrolla instagram etc) och detta är något jag fortfarande kämpar med. Här kan man rädda värdefull tid, kanske en timme eller mera, som man istället kan lägga på sådant som är viktigare. Jag har ganska konsekvent prioriterat min träning och från början medvetet anpassat min träning till att vara så tidseffektiv som möjligt. Jag började att träna korta intensiva cirkelpass med hjälp av olika träningsappar på ca 15 min – då visste jag att det blir svårare att hitta ursäkter till att inte genomföra träningen. Efter det vände jag mig till löpningen då träningen kan starta så snart jag är utanför dörren, det gör att jag kan hinna med ett helt pass på den tid det hade tagit för mig att transportera mig till ett pass eller gym.

Planering

Efter jag gjort mina prioriteringar gäller det att lägga upp en planering som gör att jag kan genomföra mina prioriteringar. Här har jag personligen fortfarande mycket kvar att jobba på. Jag har inte lyckats hitta mitt perfekta sätt ännu och faktum är att mycket bara blir löst planerat i mitt huvud med några enstaka påminnelser på mobilen. På detta område finns det mycket hjälp att hitta runt om på nätet, så om man är nyfiken är det bara att dyka ner i ämnet – man kan jobba med allt från checklistor till månads-, vecko- och dagplaneringar. Just nu är jag sugen på att testa ”8 cirtical tasks” eller ”powerlists”, googla och se vad som triggar din nyfikenhet och produktivitet. Hitta ditt sätt!

Jag har fått jobba hårt på att få tillräckligt mycket sömn. För mig är det en skör balansgång och kamp mellan att få ”egentid” på kvällen och att jag lägger mig i tid för att få tillräckligt mycket sömn. För mig har det hjälpt att ha en app som registrera hur mycket sömn jag får, då ser man svart på vitt hur mycket eller lite sömn man fått. Idag kan man få sin sömn registrerad i allt från appar på mobilen till aktivitetsklockor till mattor man lägger under sin madrass. För mig var det en process att lära mig förhålla till den data jag fick eftersom jag i början blev omotiverad av att se hur lite och ”dålig” sömn jag fick. Men efter ett tag börjar man se och märka sambanden tydligare och nu har det blivit en form av ”gamefication” för mig att samla bättre sömn ”poäng”. Och det kan ofta vara den lilla extra motivationen jag behöver för att lägga mig i bra tid. Hur gör du för att få tillräckligt mycket sömn?

”Nykläckt”

Ta vara på tiden

Till sist vill jag bara lyfta att trots att man studerar och är förälder samtidigt så tycker jag att det är minst lika viktigt att ta vara på tiden med sin familj. Så att inte hela studietiden blir en kamp mot examen. Det är viktigt att hitta ett ”harmoniskt” förhållningssätt till skolan och studierna. Och lika viktigt, som det är att man klarar av kurserna, är det att man också kan lägga ifrån sig skolan när man är med sin familj. Detta har blivit mycket tydligare för mig nu, än om jag jämför med hur det var att studera utan barn.

Outro

Så om det är bra eller dåligt att plugga samtidigt som man har barn tänker jag i många fall landar i en fråga om man väljer att ”planerar” sitt liv eller om man väljer att surfa på livets våg (och hoppas att man inte kraschar in i en sten) och då får man helt enkelt se till att man håller sig ovan vattenytan.

Detta ämne känns inte helt avklarat ännu, så om det finns intresse så kommer jag skriva en fortsättning på detta område. Skriv till mig på ”Fråga oss” -sidan eller i kommentarerna vad du tycker om mina tips och reflektioner eller om du har några frågor. Allt gott!