Hitta på sjukhus – en snabb guide

Hur hittar man på sjukhus? Att lära sig hitta till rätt avdelning kan vara mycket svårt. Det finns massa skyltar men de kan vara svårtydda för det otränade ögat. Här kommer några snabba enkla knep:

1. Googla avdelningen ex. “gastro 83 SÖS” om det är där du ska ha praktik (det går även att googla de flesta föreläsningssalar).
  2. Gå till fliken ”hitta hit” där det står vilken våning och hiss du ska ta för att komma till avdelningen. Här finns även en karta där avdelningen är utmärkt. För gastro på SÖS är det våning 3 hiss E
  1. Hitta rätt hiss, följ skyltar och pilar mot den bokstav du ska till. I vårt exempel hiss E. Hittar du inte skyltning till rätt bokstav, följ skyltar mot närliggande bokstäver och hoppas på att den dyker upp.
  2. När du hittat hissen är det bara att ta dig till rätt våning och då är du nära avdelningen.

(Stirra dig inte blind på hissen, det gömmer sig alltid trappor i närheten som ofta går snabbare och är bättre för hälsan)

• På NKS har avdelningarna ett namn som exempelvis C10:27, då är C hissens namn, 10 våningen och 27 dörren.
  • Om denna guide inte kan bota din brist på lokalsinne kan du alltid fråga i receptionen som ligger intill huvudentrén som finns på alla sjukhus.
  • EXTRATIPS! Försöker du hitta ett nummer till en person som är anknuten till sjukhuset kan du alltid ringa växeln, säga att du är student, uppge vem du vill kontakta och be om att kopplas internt.
Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.