Praktik del 2: på medicinsk avdelning

Under termin 5 på läkarprogrammet gick vi ut på praktik för första gången. Innan T5 har vi bara haft några få dagar per termin då vi gått med läkare på vårdcentral. Praktiken är relaterad till klinisk medicin som vi läser under både T5 och T6. Vi har block om tre veckor där vi varvar mellan att ha praktik och teori. Läs ”Praktik del 1: på akuten”

Majoriteten av praktikveckorna är förlagda på internmedicinska avdelningar. Då börjar dagen runt 8.00. Vi läser på om patienter och vad, om något, har hänt under natten. Sedan är det dags för rond tillsammans med sköterskorna. Då går vi igenom alla patienter, vad som är nytt och vad som är aktuellt för dagen. Sedan går vi runt och träffar alla patienter, tittar till och pratar med dem.

Under dagen gör vi lite olika saker: ev justering i behandling, utför och bedömer undersökningar, pratar med olika konsulter, anhöriga, andra v¨årdgivare såsom geriatrik eller hemtjänst som är involverade. Ibland har vi konferenser då flera läkare, ofta från olika specialiteter, tillsammans diskuterar patienter och vårdplanen. Ibland har man röntgenrond då man går igenom röntgenbilder och vad de visar.

Uppgifter som student kan vara att utföra/vara med på undersökningar, skriva anteckningar i journalen, prata med patienter, ställa alla frågor man har. Ofta får man en patient som man fokuserar på. Då håller jag som student i ronden för just den patienten, skriver anteckningar, remisser och annat som kan behövas.

Man är på avdelningen under en hel vecka vilket gör att man får följa samma patienter och gå med samma läkare. Detta skiljer sig från exempelvis akuten där man varje dag går med olika läkare och träffar olika patienter.

Exempel på avdelningar man kan ha praktik på är lunga, hematologi, gastro, geriatrik, kardiologi mfl.

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.