Förberedelser inför SACO-mässan

Om en vecka är det dags för SACO-mässan! I år är den digital den 1-3 december och KI kommer såklart att vara där. Här kommer du att kunna få information om KI och ställa dina frågor till oss studenter och till studievägledarna.

Det är 5 år sedan jag var på SACO-mässan som gymnasiestudent. Kommer ihåg att lilla nervösa jag gick fram till KI:s monter och pratade med en läkarstudent. Det var faktiskt Linnea, jag hade läst hennes blogg sedan tidigare. (När jag började programmet blev vi ambassadörkollegor och numera är hon läkare. Stort grattis till examen!) Jag fick svar på mina frågor och min längtan efter att en dag börja på KI:s läkarprogram blev ännu starkare. Sedan dess har jag kommit in, kommit halvvägs och även själv stått vid KI:s monter. Det har gått snabbare än jag någonsin kunnat hoppas trots att det inte har varit en dans på rosor hela tiden.

Här är mina tips på hur du kan förbereda dig inför SACO för att få ut så mycket som möjlig:

1. Läs på om ditt program och KI på ki.se

Det finns mycket information om KI och programmen på nätet, det är ett bra ställe att börja.

3. Läs på om antagningsstatisk och behörighet

Många har frågor om hur bra betyg eller hur högt resultat på högskoleprovet man måste ha för att komma in. Nedan hittar du antagningsstatistik till alla KI:s program för olika terminer samt krav på behörighet (dvs krav som gäller oavsett betyg).

2. Läs studentbloggar & lyssna på Statuspodden

Idag har vi den gemensamma studentbloggen och läkarstudenten Isabelles blogg som är aktiva av bloggarna (fetmarkerade). Det finns även äldre bloggar av studenter som har tagit examen. Här finns massvis av information om hur det är att plugga på KI, varför du ska välja just KI och om de olika programmen. Kika gärna in på bloggarna!

Statuspodden är en podd av läkarstudenterna Irene och Timo. I talande stund finns det 64 avsnitt om allt från de olika programmet till tips för dig som student eller blivande student. Finns där poddar finns!

3. Förbered dina frågor

Det är alltid bra att komma förberedd! Tänk gärna ut dina frågor på förhand, skriv ner dem i mobilen eller på ett papper. Vad vill du veta? Vad vill du fråga oss studenter och vad vill du vill fråga studievägledarna? Att läsa på KI:s hemsida och bloggarna kommer säkert att väcka frågor, skriv ner dessa och alla andra.

Jag kommer själv att finnas i chatten på SACO-mässan. Ser fram emot att träffa er och svara på era frågor!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.