Min första tid på KI och optikerprogrammet

Hej! Sofia heter jag och kommer blogga om optikerprogrammet och livet som student på KI. Jag går första terminen på optikerprogrammet och har 2 ½ år kvar innan examen så kommer finnas mycket att skriva om under tiden.

Att börja optikerprogrammet var både spännande men också nervöst. Det roligaste var nog att gå på välkomstceremonin där vi fick en introduktion till KI och det var vid just den ceremonin jag kände att jag var en student på riktigt och kände en stor tillhörighet till hela universitetet. Det är absolut något jag rekommenderar alla nya studenter att gå till då man också får inblick i andra studenters erfarenhet från skolan, universitetets kårer och lokaler och mycket mer.

Det kändes svårt i början att hitta hur man ska studera för att inte plugga för mycket eller för lite och fortfarande balansera livet utanför studierna. Men ett tips är att verkligen följa schemat som kursansvariga gjort och gå på alla föreläsningarna för inte riskera att hamna efter. Två kurser är nu avklarade sedan jag började studera och jag känner att jag kommit in i studentlivet ordentligt och ser verkligen fram till vad optikerprogrammet och KI har att erbjuda under mina resterande år.

Har du några frågor om hur det är att börja studera på Karolinska Institutet eller på optikerprogrammet så är det bara att höra av sig till mig.