När hinner man jobba som student? #extrajobb

Jobba under sommaren

Under sommaren får man inget CSN. Om man som de flesta har hyra och massa räkningar att betala så är sommarjobb ett måste. Däremot är det viktigt att vara ledig också. Jag brukar om möjligt vara ledig en vecka i juni direkt efter att skolan slutat och 2-4 veckor i augusti precis innan studierna drar igång igen. Det är helt perfekt för mig att få en liten paus efter tentaperioden och en lite längre paus innan nästa termin sätter igång!

Jobba under terminen

Det är absolut en möjlighet på läkarprogrammet (och andra program). Man hinner jobba på helger och under lediga dagar eller kvällar (även om de inte är många). Det kräver dock att man planerar för att hinna med plugget och vet var ens gräns går, dvs hur mycket man orkar jobba i samband med krävande studier.

Från termin 1 till termin 3 jobbade jag inte alls på helger eller kvällar. Det var mycket annat som hände, många tillställningar och sittningar jag ville gå på och mycket plugg på helger. Det hade jag inte ändrat på. Det var skönt att ha tid i början, hinna vänja sig med allt, lära känna sina kursare och ställa om. För mig var det en stor omställning att börja studera på universitet och flytta hemifrån.

Termin 4 började jag jobba helger. Då var det pandemi, behövdes folk inom vården och det fanns inte så mycket annat att göra med sin lediga tid. Så jag jobbade 2-4 helger i månaden. Det gäller att vara försiktig och känna efter hur mycket man själv orkar. Start low and go slow, precis som med mediciner prova försiktigt och se hur mycket du orkar. Man vill inte stå där med inbokade pass och känna att man har tagit på sig för mycket.

När man är timanställd (vilket är vanligast som student under terminer). Då väljer man själv vilka pass man tar och kan anpassa jobbschemat efter hur livet ser ut studiemässigt och privat. Helgen/helgerna innan en tenta brukar jag vara ledig för att plugga och vila. Om det är något annat kul som händer en viss helg så tar jag inga pass då heller.

Återhämtning är viktigt! Likaså att prioritera studier. Om man tycker om att ha fullt upp så kör på, men vet man att man behöver mycket ledig tid för återhämtning bör man tänka till innan man signar upp sig på pass. Ibland är det tufft att ha praktik mån-fre sedan jobba lör och sön för att sedan ha praktik igen mån-fre.

Hinner jag göra annat?

Det korta svaret är JA! Självklart hinner man inte med lika mycket men det beror mycket på hur ofta man jobbar och hur mycket andra åtaganden man har.

Trots att jag jobbar så hade nog tidsmässig hunnit göra mer aktiviteter under veckodagarna men brukar ofta vara helt slut, behöva plugga eller träna. Ett jobbpass blir i princip lika tidskrävande som en festkväll och återhämtning, så fråga dig själv vad du helst vill göra!

På grund av att jag har ett ganska tight schema så brukar jag vara ganska snäll med mig själv och plocka bort allt som inte är ett måste de gånger jag känner att jag verkligen inte orkar. När jag har en dipp och inte orkar göra så mycket (ofta är dessa när jag är trött efter praktik, föreläsningar eller jobb) så bestämmer jag att det är ok och bestämmer att jag dedikerar resten av kvällen till min dipp/återhämtning och försöker igen imorgon.

När pluggar jag?

• Lediga inläsningsdagar innan tenta brukar jag försöka gå upp tidigt och plugga från 07 eller 08 till 16 eller så länge jag orkar. Sedan göra något trevligt som belöning!
  • Om jag jobbar. Har jag en stund över på jobbet och vilar i personalrummet brukar jag passa på att dra fram till exempel flashcards på mobilen och plugga lite. När jag ska plugga föredrar jag att jobba kväll och gå upp tidigt på morgonen för att plugga tills det är dags att åka till jobbet eftersom jag brukar vara tröttare efter jobbet (om jag jobbar dag).
  • Efter skolan. Jag brukar tappa all energi när jag kommer hem och ser sängen, jag brukar istället stanna kvar på KI eller sjukhuset och plugga. När jag spelar fotboll kvällstid på campus är det perfekt att ta med alla saker på morgonen och sitta kvar och plugga tills fotbollen börjar. Att sitta kvar och plugga istället för att åka hem och vända kan man göra med alla olika typer av aktiviteter efter skolan . Har man en sovmorgon är även det ett perfekt läge för att åka in lite tidigare och plugga.
  • Transporttid eller annan dötid. På väg till skolan eller egentligen vart som helst brukar plugga med mina digitala flashcards (jag använder Anki, Quizlet är ett annat populärt alternativ). När jag reflexmässigt tar upp mobilen för att scrolla brukar jag försöka att gå igenom flashcards istället. Det blir då ett tidsfördriv istället och det känns inte lika jobbigt som att sätta sig framför datorn och plugga. Helt plötsligt har man pluggat i 30 min istället för att sitta och vara irriterad när kompisen är sen!
  • När jag inte orkar plugga brukar jag titta på föreläsningar. Iom pandemin har många kurser inspelade föreläsningar som man kan kolla på när och var som helst. Vidare finns det andra resurser som Ninja Nerd Science, Osmosis och andra youtubekanaler/liknande som har många bra filmer.
Min mobilanvändning av flashcards (Anki) under en vecka. För att illustrera hur mycket plugg lite dötid kan bli. Här har jag fått ihop 2,5h plugg på en vecka under ”dötid” (när jag pluggar ”på riktigt” använder jag Anki på min dator och den tiden syns därför inte här). Gratis plugg! Rekommenderar starkt!

I nästa del, som också är den sista om extrajobb för denna gång, kommer jag att ge lite tips inför att söka och väl på jobbet. Imorgon öppnar anmälan till hösten HT22, då kan du söka samtliga program på KI via antagning.se!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.